«Phantom of the Opera». Folketeateret/Scenekvelder. Av:
Andrew Lloyd Webber, Richard Stilgoe og Charles Hart, oversatt av Atle
Halstensen. Med: Espen Grjotheim, Mira Ormala, Carl Lindquist, Solveig
Kringlebotn, Jannike Kruse, Hans Marius Hoff Mittet, Markus Bjørlykke, Øyvind
Boye Løvold, Arvid Larsen, Charlotte Brænna, Trond Teigen, femten
orkestermusikere m.fl. Regi: Stephen Barlow. Musikalsk ansvarlig: Atle
Halstensen.
KOMMENTAR: Overdådig eventyr.
TERNING: FEM.
Påkostet prakt
«The
Phantom of the Opera» er en storslått scenekveld.
MUSIKAL: Monumental musikk. Dunkel mystikk. Melankolsk
romantikk. Skjebnetung, sentimental dramatikk. «The Phantom of the Opera», som
skjønt den ikke kalles «Operafantomet» nå for første gang vises i norsk
oversettelse, er en av de moderne musikalklassikere som både bærer med seg en
tidløshet og en eim av en annen tid. Eventyret handler om utpresning,
manipulasjon og oppofrelse, om utstøtelse, hevn, eiesyke og et savn etter
skjønnhet. La det være nok sagt om handlingen, i «Phantom» er det ikke den som
er poenget.
Stemmeprakt
Andrew Lloyd Webbers musikk, som blander innflytelser fra en
lang rekke epoker i et umiskjennelig Lloyd Webbersk uttrykk, er både en 1980-tallstidsmarkør
og en brobygger mellom tider. Hans komposisjoner gir meg alltid lyst til å
bruke merkelappen «samtidsbarokk»: Musikken, som altså føyer sammen sjangre og
tidsepoker, er svulstig, men samtidig harmonisk. Den er så rikt dekorert, for
ikke å si utbrodert, med detaljer at den fort kan virke overlesset, men
samtidig er den så melodisk, med så klare grunnlinjer at den beholder sin orden.
På Folketeateret sørger lydmiksen for at sangerne får stjernerollen, og det
høyst fortjent - de er ypperlige sangere, fra Espen Grjotheim i tittelrollen,
via finske Mira Ormala som den inntagende Christine og svenske Carl Lindquist
som hennes forelskede Raoul, Solveig Kringlebotn som furten diva og Markus Bjørlykke
som hennes mannlige motstykke, Jannike Kruse som stram ballettmester med hemmelig
kunnskap, Hans Marius Hoff Mittet som pengetellende operasjef og Øyvind Boye
Løvold som hardt prøvet prøveleder. Ikke for det, musikerne får også sine
anledninger til å skinne. Under Atle Halstensens musikalske ledelse har hvert
av instrumentene (eller hver av instrumentgruppene partier der de får dominere
lydbildet. Et orkester på femten musikere spiller live. Seks ballettdansere gir
koloritt. Et operakor gir kraft til massescenene.
Bildedrakt
Bildene er velkomponerte, de også, godt balansert mellom
hyllest til og parodi på operasjangerens egen svulstighet, elefant inkludert.
Scenografien, en kjærlighetserklæring til gamle teaterbyggs eksentriske
skjulesteder, er spesiallagd for Oslos Folketeateret, av Andrew Riley. Den har
i seg stemningene fra West End-oppsetningen i London, men er ingen kopi. Det
samme kan sies om Stephen Barlows regi og Ewan Jones' koreografi. Howard
Hudsons lysdesign bør nevnes spesielt. Skyggevirkningene understreker det gotiske
i grunnmaterialet, og gjør spøkelsestroen troverdig. Grjotheims operafantom er
menneskelig, ikke overnaturlig, hans skader og de skader han påfører menneskene
rundt seg stammer fra et levd liv i utstøtt ensomhet, men at omgivelsene kan
tro at hans triks og skremsler oppstår i en åndeverden er fullt forståelig i
disse mørke rommene med sine skyggesoner og skjulte irrganger.
Premieren var på Folketeateret 7. september 2018.
No comments:
Post a Comment