Elsker, elsker ikke
Kulturministeren erklærte sin kjærlighet til teatret. Så sådde
hun tvil om hva kjærligheten er verd.
SIGNALER/TEATERPOLITIKK: «Æ ælske teater», sa Trine Skei
Grande, og det kan en tro på: Kulturministeren er i motsetning til sin
forgjenger ofte å se i teatret, og det var hun også før hun ble statsråd. Så da
hun nylig innledet sin tale til norske teater- og orkesterledere med en varm og
ivrig kjærlighetserklæring, lød den oppriktig. Underveis i talen gikk varmen likevel
over i tvil.
STRIDSSPØRSMÅLET står om Norges regioner skal overta
ansvaret for å støtte landets teatre og musikkinstitusjoner. I dag får fem
teatre, pluss Operaen, all sin offentlig støtte fra staten: Nationaltheatret,
Det Norske Teatret, Den Nationale Scene, turnéteatret Riksteatret og det
samiske turnéteatret Beaivváš. For de øvrige følges en spleisemodell, der
staten bevilger 70 prosent av tilskuddet over statsbudsjettet, mens fylker og
kommuner står for resten. Tidligere i år ble det kjent at et utvalg opprettet
av Kommunaldepartementet hadde foreslått å overføre ansvaret for regionteatrene,
samt for Den Nationale Scene, fra staten til regionene. Norske teatre står
samlet i motstand mot dette, og de har prøvd å få kulturministeren på lag. Ennå
har hun ikke tatt offentlig stilling. Regionreformen har hun liten innflytelse
på. Det er Kulturmeldingen, varslet til 2019, som er hennes dokument. Hva vil
hun gå inn for?
I SIN TALE på Norsk teater- og orkesterforenings årskonferanse
snakket ministeren om regionenes makt til å satse. Hun nevnte ikke makt eller
plikt til å kutte. Og naturligvis er det kutt feltet frykter, sammen med
uforutsigbarhet og forsøk på innblanding. Hvis tilskuddet ikke er en fast post
på statsbudsjettet, vil teatrene fort bli innsparingsposter i alle fall i noen
av regionenes budsjetter. Teatrene frykter også å bli fratatt kunstnerisk
frihet og bli behandlet som underenheter i det politiske byråkratiet. «Kultur
skal bygge regionen», het det i PDF-en som Hagen-utvalget - der ikke en eneste
av forskerne er kulturforsker - presenterte for kommunalminister Monica Mæland.
I argumentene for reformen brukes ord som «desentralisering» og
«maktspredning». Men som NTOs styreleder Åse Ryvarden påpekte da hun snakket på
årskonferansen, er makten allerede spredd: Hvert teater styrer seg selv. Fellessystemet
for offentlig støtte er simpelthen en garanti for at de får noenlunde sammenlignbare
vilkår. NTO kaller dette «en nasjonal infrastruktur for fri ytring», og kobler
det opp mot regjeringens egne honnørord om ytringskultur.
AT NORSKE TEATRE uansett kan bli nødt til å gjøre mer for
mindre penger, er både en annen sak og samme sak. De siste fire årene har de
offentlige tilskuddene ikke tatt høyde for reell lønns- og prisstigning. Det
betyr en realnedgang i støtten. Teatrene må kompensere enten gjennom økte inntekter
fra publikum og sponsorer, eller gjennom kutt i det kunstneriske arbeidet:
Billigere drift, billigere løsninger. Resultatet kan fort bli mindre spennende
kunst.
Kommentaren ble publisert i Dagbladet 20. juni 2018.
No comments:
Post a Comment