Å verne eller ikke verne
Opphavsrettsspørsmål handler om mer enn kunstnerøkonomi.
SIGNALER: Neste uke,
15. mai, diskuterer Stortinget åndsverkloven. Traurig tema? Kanskje, men det
avgjør hva slags kunst og kultur som skal kunne skapes i framtida. Saken er
omstridt, og da kulturkomiteen leverte sin innstilling denne uka feiret
kunstnerorganisasjonene det som en seier. Komiteen har overstyrt regjeringen,
og tatt kunstnernes parti mot oppdragsgiverne. Avgjørelsen er likevel ikke tatt
før stortingsvedtaket er gjort. Kunstnerne kan ha jublet for tidlig.
DEN SOM
SNAKKER om
kunstnerøkonomi, snakker også om hva slags kunst som skal skapes og hvem som
skal ha råd til å skape den. Hvilke teaterforestillinger, filmer og TV-serier
skal kunne sees i framtida? Hvilken billedkunst? Hvilke bøker skal kunne leses
og hvilken musikk lyttes til? Hvem skal kunne arbeide som designere, kritikere
og oversettere? Hvor mye tid skal hvert skapende menneske kunne bruke på å
skape? Skal det gå an å teste ideer uten å vite hva resultatet blir? De siste
fem årene har Norge hatt tre kulturministre som alle har formant kunstnere og
kulturarbeidere om å bli «flinkere» til å «drive næring». Under ligger et
premiss om at kunstnerne er for avhengige av stipender og for lite pågående i
krav om at oppdragsgiverne skal betale. Da er det paradoksalt at de samme
ministrene vil fjerne det viktigste økonomiske verktøyet et skapende menneske
har - retten til å eie det han eller hun skaper. Om arbeid blir gjort for en
oppdragsgiver, sier regjeringens forslag, skal oppdragsgiveren eie arbeidet, og
dermed inntekter fra videresalg og gjenbruk. Disse pengene er ikke
rødvinspenger. De er penger som kan og skal frikjøpe kunstnerens arbeidstid til
nytt arbeid - nyskapning - i framtida. Om regjeringens ord blir lov synker
kunstnerinntektene. Det styrer hva og hvor mye som vil bli skapt og
tilgjengelig for brukerne. Saken er med andre ord ikke bare viktig for feltet.
KAMPEN OM
OPPHAVSRETTEN står ikke
mellom bruker og bransje, den som opplever og den som skaper kultur. Den står
mellom bransje og bransje: Kunstnerne som skaper, og konsernene som sprer. Giganten
i rommet heter NRK. TV-kanalene har jo kommet med det politikere kaller viktige
innspill i høringsrunden. Kulturministeren, som også er NRKs generalforsamling,
har lyttet. Hun har hørt om at om arbeids- og oppdragsgivere overtar eierskapet
til alt som er bestilt fra andre, blir NRK-økonomien bedre. Det vil den
naturligvis. Store summer som nå går til kunstnere ville i framtida automatisk
ha tilhørt NRK, sammen med retten til å bestemme hvor og hvordan innholdet kan
brukes. Slikt har vekt, om en er kulturminister og ikke vil øke TV-lisensen.
Eller om en er kulturminister og ikke helt forstår hva kunstnerisk prosess
eller kunstneres livsvilkår innebærer i praksis.
Kommentaren ble publisert av Dagbladet 10. mai 2018.
Kommentaren ble publisert av Dagbladet 10. mai 2018.
No comments:
Post a Comment