«Almost Nothing». Henriette Pedersen på Black Box Teater. Av:
Henriette Pedersen, med noe tekst av Vibeke Tandberg. Med: Sulekha Ali Omar og
Håkon Mathias Vassvik. Regi og koreografi: Henriette Pedersen.
KOMMENTAR: Sært, smalt og fint.
TERNING: FEM
I «Almost Nothing» skaper rom, klang, kropp og bevegelse et
sanselig utforskningsrom.
SCENEKUNST: «Almost Nothing» er en scenekunstopplevelse med
vekt på det romlige, det lydlige, det kroppslige og det synlige. Ifølge infomaterialet
er forestillingen «et forsøk
på å presse vulgærmaksimalismen inn i et syltynt minimalistisk format». Undertegnede
ser ingenting vulgært i dette, men så er det også så åpent for tolkning hva en
ser, at en heller ikke kan si at ordet er feil.
Mulige tolkninger
En kan for eksempel lese inn et kjønnsperspektiv. Her er to
utøvere, en kvinne og en mann. Sulekha Ali Omar fører seg på måter som
understreker hennes fysiske styrke og kontroll, Håkon Mathias Vassvik mer
avventende anspent. Han har på seg en svært tettsittende og svært utringet
overdel, så lavt skåret at brystvortene befinner seg over tøykanten. Han har
også på seg skjørt og militærgrønne sokker. Hun har bukser, en pyntet,
glitrende topp som sitter litt løsere enn hans, og i en del av forestillingen
bruker hun også et enormt hodeplagg, så åpenbart utformet i et kunstig
materiale at det til og med kan være av skumgummi, formet på en måte som kan få
den til å ligne både på en støvkost og på en Marie Antoinette-parykk. Senere
bruker han den samme hodepryden. Kjønnsrolleironi, eller diskusjon? Kanskje
begge deler.
En kan også lese inn en geografisk-geologisk-meteorologisk
hyllest til det nordnorske: Langsomt kommer lyset, som lys i mørketiden. Senere
bærer scenerøyken, eller tåken, lysskimmer med seg. Er dette ment som en
etteraping av et værfenomen en må nord for Polarsirkelen for å se? Igjen, kanskje,
men kanskje er dette også bare en tanke i meg, påvirket av at jeg selv og de to
på scenen er nordfra - Vassvik fra Finnmark, Omar fra Troms og jeg selv fra
Nordland - av at dialektene som brukes i det språklige er nordnorske, og av at gulvdekket
underveis blir omformet slik at det ligner kantete, blå-grå-grønne fjellknauser
ved havet. Pedersen er for øvrig fra Oslo.
Slektskap
«Almost Nothing» er beslektet med arbeider av grupper som
Verdensteatret og De Utvalgte, men mennesket har en langt større plass her enn
hos førstnevnte slektning-kompani. Her brukes også tekstutdrag, korte sitater
fra Vibeke Tandbergs bok «Joelle Joelle». I info om forestillingen er den
omtalt som en roman. Utdragene får den til å lyde som et prosadikt. Men «Almost
Nothing» er ikke en verbalforestilling. Det er ikke tekstens mening som
vektlegges, men musikken i ord, lyder, rytmer og klanger. Dette forsterkes av
måten aktørene bruker stemmene på: De snakker med strupene, mens fremre del av
munnen holdes så ubevegelig som råd er. Ordene må konkurrere med lydkulisser og
musikk - her kreditert som lyddesign av Vilde Nupen. Vokalklanger og
setningssang blir også naturlig fremhevet av den nordnorske dialektbruken (som
i «på innersia a ytterdøra»).
Hovedelementet i Olav Myrtvedts scenografi er et gulvteppe
eller dekke, i et materiale som forblir mystisk. Er det mykt eller hardt, skarpt
eller ettergivende, tekstil eller papir, eller kanskje endog plast? Svaret
spiller liten rolle, men strukturen er slik at fingertuppene blir nysgjerrige
og får lyst til å berøre det. Tomrommet rundt og over er også en vesentlig del
av det scenografiske rommet, og det samme er aktørenes klær (også kreditert
Myrtvedt), samt lyskasterne, som er plassert mot veggen på den ene siden av
scenen. Lysdesignen er ved Tilo Hahn.
Smalt blir bredt
Lyder det sært og smalt? Det er det nok også, «Almost
Nothing» prøver på ingen måte å være alt for alle. Undertegnede får heller ikke
like mye ut av alt. Der er deler i forestillingen som for meg virker som
transportetapper, men jeg er åpen for at de taler mer til andre enn til meg, at
der kan være kvaliteter også i disse som jeg ikke umiddelbart ser. Etter
forestilling sitter jeg uansett igjen med et smil om munnen og med glede i
kroppen. Som jeg har gjort underveis, opplever jeg også etterpå at jeg har vært
med på noe fint, og jeg vil bli overrasket om ikke minst en og sannsynligvis
flere av virkemiddelkombinasjonene i dette dukker opp i minst en og
sannsynligvis flere teaterforestillinger på minst ett breddeteater i løpet av
kort tid.
Premieren var på Black Box Teater 7. juni 2018. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i forestillingen dagen etter.
No comments:
Post a Comment