«Tung tids tale». Av Olaug Nilssen, i en dramatisering av
Toril Solvang, Olaug Nilssen og Marit Moum Aune. Riksteatret og Det Norske
Teatret i samarbeid med Kilden Teater. Med: Julie Moe Sandø, Jon Bleiklie Devik, Siren Jørgensen og Marianne
Krogh. Regi: Marit Moum Aune.
KOMMENTAR: Ansvar og empati.
TERNING: FEM
Heretter heter det vi
Direkte og uredd, nær og sterk, bygger «Tung tids tale» fellesskap.
TEATER: «Det heiter ikkje: eg - no lenger. Heretter heiter
det: vi». Slik åpner Halldis Moren Vesaas-diktet «Tung tids tale». Grensene
mellom jeg-et og vi-et, ansvaret og fellesskapet, er også temaer i Olaug
Nilssens svært sterke Brageprisen-belønnede bok med samme tittel. Beretningens
jeg-person, Olaug, er mor til et autistisk barn, Daniel. Familiens kamp for å
klare byrden, omsorgen og kjærligheten, den intense ensomhetsfølelsen og den
intense fellesskapsfølelsen gjengis med nådeløs ærlighet og nådeløs kjærlighet.
Politisk og personlig
Nå er beretningen blitt teater. Ordene lyder som de gjorde
på boksidene. Redigert og i utvalg, men fortsatt fortellinger fra jeg-et. Fire
skuespillere gir fortellingen kropp. De er alle Olaug. De er alle Daniel. Slik
viser de at alle vi, tilskuerne, også kunne vært Olaug. Vi kunne også vært
Daniel. Hennes vitnesbyrd, intenst personlig, spesifikt og situasjonsbetinget, angår
fellesskapet. Hvor skal grensene gå, mellom det ansvar hun og hennes familie bærer
og må bære, og det samfunnet, det store vi, kan hjelpe med? Situasjonen er
uløselig. Slitet er uten ende. Det betyr ikke at der ikke finnes hjelp eller
trøst eller muligheter til å lette børen.
Dette er ett av flere underliggende budskap, i fortellingen,
vi kan godt kalle det for den politiske delen av det - uttrykt gjennom telefonsamtaler
med forvaltningen. Et annet handler om styrken i kjærligheten, styrken i båndet
og styrken i det å kunne og å ville ta ansvar, den menneskelige, private delen.
Ingen av disse budskapene trenger å forklares. De lar seg umiddelbart forstå.
Nært og symbolsk
«Tung tids tale» gjengir og utleverer voldsomt tunge
situasjoner, vonde og vanskelige hverdagsinnsikter. Den ekspressive
iscenesettelsen bringer dem nært, samtidig som den lar dem få lov til å bli symboler,
synliggjøringer av at realiteten er enda større og enda mer omfattende enn
dette. Formen, kraftfullt fysisk - Silas Henriksen er kreditert for
koreografisk assistanse - skaper situasjoner som på en og samme tid framstår
som forstørret og forminsket, sammenlignet med virkeligheten. Even Børsums
scenografi, en kontainerlignende boks med dører og luker, hard og kantete,
bidrar til det samme. I den er Olaugs seng en bratt diagonal trapp. Selv hvilen
er ikke hvile, ansvaret er der alltid. Barnet, med voksen kropp, er mektig og
ustyrlig. Blikkene, også når skuespillerne framstiller kvinnen, og hjelpeapparatet,
stirrer ofte ut i rommet, lukket inne og samtidig søkende - men som regel uten
å møte den andres blikk i kontakt. «Tung tids tale» sørger i seg selv likevel
for kontakten. Den bygger et felles rom for felles opplevelse av felles ansvar.
Dette er teater som utfordrer til å vise empati, forståelse og respekt.
Premieren var på Riksteatret 24. august 2018.
Premieren var på Riksteatret 24. august 2018.
No comments:
Post a Comment