«St. Valentin». Kastellet og Kilden Teater i Fjæreheia,
Agder. Av: Odd Grjotheim (tekst), Peter
Halltorp og Arve Konnestad (musikk). Med: Øyvind Boye Løvold, Mari Lerberg Fossum, Lasse Vermeli, Tina Konnestad,
Tor Magne Braathen, Thomas Jørstad Pettersen, med flere. Regi: Bentein
Baardson.
KOMMENTAR: Lite å feste seg ved.
TERNING: TRE
Spinkle saker
Helgengaven består av pene bilder og tomme ord.
MUSIKAL: Motsetningen står mellom krig og kjærlighet. Jeg
røper neppe for mye når jeg sier at kjærligheten er det en skal heie på.
Likevel har jeg da sagt nær alt det er verd å si om handlingen i «St.
Valentin». Historiefortellingen - om en kan bruke ordet historiefortelling om noe
så tynt - er knapp og overfladisk.
Stikkord
Strukturen består av korte episoder, som hver kan
oppsummeres i stikkord. Ingen av episodene går dypere inn i eller videre fra disse
stikkordene. «St. Valentin» prøver ikke å vise menneskelig utvikling, å gi
spenning til konflikter, eller å engasjere på annet vis. Historikerne vet mye
om tidsepoken (rundt år 270) og lite om personen Valentin, eller Valentinus. Odd
Grjotheim har i liten grad tillatt seg å dikte, og klarer heller ikke å gi tidsbildet
liv. Å gjengi på skisseplan er tilsynelatende nok. I programteksten
sammenligner regissør Bentein Baardson «St. Valentin» med mysteriespill eller
pasjonsspill, middelaldersk religionsformidling. Gjennom tablåer på offentlige
torg skulle analfabeter læres å tro. I katolske land fungerer slike spill
fortsatt som samfunnslim, og både påskeevangeliet og feiringer av lokale
helgener kan samle store folkemasser. Folk skravler og spiser, mens opptrinn
går sin gang. I Norge er tradisjonen nærmest gjort overflødig - unntaket er barneskolers
juleavslutninger - og «St. Valentin» vil neppe endre på det. At Øyvind Boye
Løvold viser en stillferdig autoritet som Valentin eller at en kunne ha likt å se
mer av Mari Lerberg Fossums talenter er ikke nok til å gjøre det interessant.
Dekorativt
Fjæreheia er et atmosfærerikt sted, og denne søreuropeiske
norske sommeren har det fått preg av det gamle Roma, et Roma som allerede er i
forfall. Brutte søyler og murrester signaliserer nedgangstid. Sammen med
moderne stillaser, som lar aktørene bevege seg på flere høydeplan, gir dette en
avstand til hendelsene, som er med på å forsvare innholdets knapphet. Ryall
Burden er kreditert for scenografi. Baardson og koreograf Christina Markhus har
gjort god nytte av scenerommet. Dekorative opptrinn tar plassen i bruk. Statistene
er mange. Forflytningene er raske, positurene klassiske, mens kostymene (Else
Elisabeth Lund) tydeliggjør rollegalleriets status og tilhørighet.
Musikalsk må sangerne kjempe mot sangtekster med
opphopninger av flerstavelsesord, i konkurranse med intetsigende fraser. Begge
deler svarer litt for ofte litt for dårlig overens med melodiene, som blander innflytelser
fra mange ulike tidsepoker.
Premieren var i Fjæreheia 27. juli 2018.
No comments:
Post a Comment