«Peer Gynt». Det Norske Teatret. Av: Henrik Ibsen i
oversettelse av Jon Fosse. Med: Toralv Maurstad, Svein Tindberg, Ingrid
Jørgensen Dragland, Sara Khorami, Jan Grønli, Geir Kvarme, Paul-Ottar Haga, Pål
Christian Eggen, Karl-Vidar Lende, Niklas Gundersen, Jonas F. Urstad, Judy N.
Karanja, Anette Amelia Hoff Larsen, Unn Vibeke Hol, Ragnar Dyresen og Paul Åge
Johannessen. Regi: Eirik Ulfsby.
KOMMENTAR: Djervt og dystert
TERNING: FEM.
En avskjed uten håp
De samme valgene som gjør «Peer Gynt» strengt og hardt, gjør
det også modig.
TEATER: Den gamle mannen står ustøtt på scenen. Døden står
ved hans side, men den gamle mannen stritter imot. Han forsøker å forhandle.
Han forsøker å forhale. Han gjenopplever det liv han har levd. Han konfronteres
med valg han har tatt, feiltrinn han har begått. Dels viser han anger, dels
trass. Dels har han lært og dels er han like uforstandig. Tilbakeblikket er
også en domsavsigelse, en dødspåminnelse uten trøst og uten forsoning.
Erik Ulfsbys tolkning forskjønner ikke og unnskylder ikke
Peers valg og Peers mistak. Peers rasisme, Peers smålighet, Peers egoisme og
svik vises fram i all sin grellhet.
En og mange
Det Norske Teatrets nye «Peer Gynt» er djervt i sin
dysterhet, en kompromissløs konfrontasjon fylt av undergangsstemning. Som
teater og som livsvisdom er det hardt. Det er vanskelig, og det gjør vondt. Det
gjør det også til modig teater, for Peer er ikke den eneste som konfronteres. Svein
Tindberg, knappestøperen, den menneskelige framstillingen av Peers død og Peers
samvittighet, konfronterer også publikum. Når teppet går ned er hans øyne rettet
mot oss. Blikket, en oppfordring om å ta et oppgjør, viker ikke. Beskjeden er
ikke gitt med ord, men den er like fullt tydelig: Peer er også oss. Vi er også
Peer. De sjanser vi har forspilt er også forspilte.
Som salens Peer har også scenens Peer mange ansikter. Toralv
Maurstad er den gamle Peer, her-og-nå-versjonen. Skuespillerens egen alder - 91
år og ti måneder - gir en ekstra dimensjon av alvor til framstillingen. Jan
Grønli, Geir Kvarme, Paul-Ottar Haga, Pål Christian Eggen, Karl-Vidar Lende,
Niklas Gundersen, Jonas Urstad og barneskuespiller Ailo Winther er Peers yngre identiteter.
De spiller ut situasjonene fra fortiden, som en minnekatalog over misbrukte
muligheter. Maurstad betrakter dem, og av og til går han inn som deltaker, en
deltaker som bekrefter de valg som ble tatt. Forhandlingene med knappestøperen
er det han som fører. Bønnene om utsettelse er det han som kommer med. Tindbergs
knappestøper er der hele veien, han også, en mytisk skikkelse som ser og
vurderer, og som med kropp, ansikt, stemme og ord understreker det
ugjenkallelige.
Overgang
Maurstad er kledd i grått med hvit skjorte, Tindberg i
helsvart. Hvite kostymer gjør skuespillerne for øvrig til blanke tavler. I
korte glimt fargelegges klærne gjennom projeksjoner. Projeksjoner omskaper også
hvite, oppstrimlede lerreter og gir forankringer i tid og sted. Denne løsningen
sørger ikke bare for raske skifter, men er også en visualisering av det å ta
valg - en overgang fra åpne muligheter til avklart og avgjort (og tilbake
igjen). Den kan også sees som en hilsen til Det Norske Teatrets første «Peer
Gynt», fra 1948, en oppsetning som også brukte projeksjoner. I Dovregubbens
Hall-kostymene, og i sminken som blir brukt i denne scenen, ligger en hilsen
til Robert Wilsons 2005-oppsetning. Jon Fosses nynorske gjendiktning ble også
brukt i 2005. Hans orddrakt gir kjente formuleringer et lag av noe fremmed.
Fem ganger de siste fire år har Erik Ulfsby regissert «Peer
Gynt»: Tre på Gålå, en i Kroatia, og nå på Det Norske Teatret. I alle de fem
oppsetningene har Knappestøperen vært en sentral figur. Tindberg spilte ham
også ved Gålåvatnet. Rollen nå har klare fellestrekk med rollen da, i form og i
innhold, men den framstår som enda mer konfronterende nå, strengere og hardere,
slik også oppsetningen i seg selv er strengere og hardere.
Premieren var på Det Norske Teatret 9. september 2018.
No comments:
Post a Comment