«Kultur». Latter. Av og med: Pernille Sørensen, med
tekstbidrag fra Are Kalvø, Vemund Vik, Christopher Pahle, Elina Krantz,
Forfatterne Bak og Bård Tufte Johansen. Regi: Are Kalvø.
KOMMENTAR: Kultur som statusmarkering.
TERNING: FIRE
Ukult nok
Pernille Sørensen går høyt og lavt. Hun er morsomst når hun
går til siden.
SHOW: Forskjellen mellom hipp og uhipp ligger i referansene.
Tanken er ikke ny, og den er ikke min, og den er heller ikke Pernille
Sørensens. Mange har uttrykt den, utbrodert og ikke, i utsagn med høy eller med
lav vanskelighetsgrad. Vi kunne ha sitert Pierre Bourdieu, eller vi kunne ha
sitert Chris Rock, og hvem vi hadde valgt, ville ha gitt et klart signal om
hvordan vi ønsket å bli oppfattet. «Kultur» er et helt show bygd over dette
grunnprinsippet: Det handler om å bruke kulturvalg som statusmarkør - om å jåle
seg gjennom å snobbe oppover, og om å jåle seg gjennom å snobbe nedover.
Outsiderrolle
Sørensen gjør narr av dem som pynter seg med sin smak for
det høye og med dem som pynter seg med sin smak for det lave. At det siste er
gjort før, og at det er enkelt, påpeker hun selv, i en utlegning om
rosablogging og utseendefokus. At det første er det samme er like opplagt.
Sammensetningen gjør «Kultur» til et show som passer begge publikumsgrupper, samt
alle som plukker fritt imellom - men ingen av disse gruppene vil strengt tatt
bli utfordret.
Kulturbegrepet i «Kultur» er det utvidede. Sørensen veksler
mellom høyt og lavt, og trekker ofte også inn slikt som er så sært eller så
smalt at det unndrar seg begge merkelapper: Fenomener som er så marginale (eller
så utdaterte, eller så lokale) at de til tross for en viss gjenkjennelsesfaktor
verken er kule eller ukule, og dermed nokså ubrukelige som statusmål - bortsett
fra kanskje i små, interne sirkler. Gjennom å inkludere disse som om de var breddefenomener
gjør hun også selv krav på en outsiderrolle, uten å si i klartekst at det er
det hun gjør. Denne rollen er noe av det som gjør showet vinnende: I den ligger
både selvironi og selvaksept, og særlig det siste er smittende.
Bevisst
Underveis kommer hun også innom materialisme og
infantilisering, holdninger til død og til det å følge regler, blant mye annet.
Et bevisst forhold til prestasjonspress, et gjennomgangstema i hele hennes
komikerkarriere, ligger til grunn for mye av materialet. «Et bevisst forhold
til» er også generelt en relevant beskrivelse. Pernille Sørensen tar på seg
oppgaven som den voksne i rommet, en stemme for fornuft, en som hever seg over
både jåleri og tomprat, en som velger å forholde seg praktisk til det
upraktiske og konstruktiv til det lite konstruktive. Hun snakker til rette og
skjærer gjennom dårskap. Signalordet «faktisk» går igjen som et tegn på hykleri,
snikskryt og overfladisk posisjonering, på egne og andres vegne.
Framføringen virker utilgjort og nær, og teksten har tilstrekkelig
mange snublesteiner i setningsoppbyggingen til at den virker mer spontant
uttenkt enn den egentlig er - inkludert en forsnakkelse som kanskje og kanskje
ikke var planlagt, men som nok uansett kan bli inkludert som
liksom-forsnakkelse i kommende show.
Premieren var på Latter 23. august 2018.
No comments:
Post a Comment