«Plutselig står jeg igjen med meg selv i hånden og ser
utover byen». Den Nationale Scene. Av:
Kamilla Wargo Brekling, Karina Dichov Lund og ensemblet. Med: Kjersti Elvik, Reny Gaassand Folgerø, Kamilla
Grønli Hartvig, Marianne Nielsen og Irene Waage. Regi: Kamilla Wargo
Brekling.
KOMMENTAR: Et tidsbilde i rykk og napp.
TERNING: FIRE
Drømmen om drømmen
Teater møter livsstilsjournalistikk.
TEATER: Scenografien varsler at dette skal handle om livet
som oppussingsprosjekt. Sven Haraldsson har latt veggene, dekket av sponplater,
stå delvis malt. I rosa, dagdrømmens og naivitetens farge. Deler av veggene er
tagget med stikkord, stikkord forestillingen direkte eller indirekte berører
underveis.
Punktlister
Også i tekst er «Plutselig står jeg igjen med meg selv i
hånden og ser ut over byen» en stikkordspreget teateropplevelse. Mye nevnes,
lite utdypes. Forestillingen kan på mange måter minne om en oppslagstavle med
punktlister, der hver liste hver på sitt vis gir forslag til forbedringer. Hva
er viktig i livet, hva er oppnåelig? Hvilke små forandringer kan gjøres for å
få en bedre hverdag? Hva er en bedre hverdag? Så er det som om svarene på disse
spørsmålene, og på flere som dem, er revet løs fra spørsmålene og stokket om
på. Der er ingen sammenhengende fortelling i «Plutselig…», og det er heller ikke
slik at den består av separate fortellinger som berører hverandre. Snarere er
det snakk om en sammenstilling av tanker og ideer om hva som trengs for at en
skal føle at en har det godt. Livsstiljournalistikk i form av
teaterillustrasjoner? Vi kan godt kalle det for det.
Tid og miljø
Ut av alle disse små bruddstykkene danner det seg likevel et
tidsbilde og et samfunnsbilde. Det er et bilde som viser at de fleste har det
nokså bra: Drømmene handler ikke om grunnleggende behov, men om små og store
tilleggsgleder. De fem skuespillerne viser fram fliker av personligheter, som alle
kunne ha blitt til rolleskikkelser, men som alle blir lagt vekk allerede mens
de er på skissestadiet. Hun som drømmer om å føde naturlig. Hun som drømmer om
en av-knapp. Hun som drømmer om å være mer tålmodig med barnet sitt. Hun som i
en alder av noen-og-nitti har lyst på en kjæreste. Hun som ønsker seg peis og
heis. Hun som vil ha et barnebarn som bestevenn.
Prosjektet framstår som ufarlig, ukontroversiell
hverdagsinspirasjon. Det er trivelig, inkluderende og allment gjenkjennelig,
men fører neppe til nye oppdagelser hos dem som ser det.
Premieren var på Den Nationale Scene 26. mai 2018. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i forestillingen 28. mai.
No comments:
Post a Comment