«Macbeth». Det Norske Teatret. Av William Shakespeare,
oversatt av Edvard Hoem. Med: Preben Hodneland, Ingeborg S. Raustøl, Gard
Skagestad, Frode Winther, Joachim Rafaelsen, Per Schaanning, Amell Basic,
Petter Winther, Øyvin Berven, Peiman Azizpour, Mari Charlotte Soland, Paula
Meriles, Linnea Svinndal. Regi: Peer Perez Øian.
KOMMENTAR: Blottlagte kvaler.
TERNING: FEM
Indre strid
Ideene blottlegges. I ordene kjempes kampen.
TEATER: Det er en hard verden. Glatt, blank, kantete og
kald. Skjønt lyssettingen er dunkel og skyggene er mange er her ingenting å
skjule seg bak eller i. Forhenget mellom soner er oppstrimlet, skapt for å se
igjennom. Konturene er skarpt belyst. I dette rommet er Macbeths ambisjoner -
og hans overskridelser - blottlagt for alle.
Idékamp
Som Etienne Pluss’ scenografi og Kyrre Heldal Karlsens
lysdesign, er også Peer Perez Øians regi rensket for staffasje. Shakespeares
tekst, og ideene i teksten, motsetningene mellom vilje og integritet, maktsug
og samvittighet, er det som skal løftes opp og fram. Ytre handlinger er
redusert til den minimalistiske nødvendighet, voldsomhet som antydninger og
omriss. De blodige bildene skal formes i tilskuerens eget indre teater.
Hovedpersonens kvaler - hans skal, skal ikke? - og den
påfølgende kampen for å leve med de valg han allerede har tatt - er strid nok,
brutal nok, for i denne oppsetningen er det nettopp denne indre kampen som er
den sentrale. Dette er ånd, mer enn kjøtt, det er tanketeater og idékamp.
Bevisst mann
Preben Hodneland portretterer Macbeth som et tenkende og
bevisst menneske. Han er en mann med en levende fantasi, innlevelsesevne og undring.
Han ser framover i langt større grad enn det hans allierte, kona, gjør. Hun er
mer umiddelbar, ett av de mennesker som tar ett trinn av gangen. Ingeborg
Sundrehagen Raustøl gir henne et kalkulerende uttrykk, en manipulerende
uutgrunnelighet, i de innledende scenene. Dette er en kvinne som gjør det hun
synes hun må gjøre. Følelsene må vente til etterpå. Og det er etterpå, når hun
har oppnådd målene sine og får tid til å tenke på det hun har gjort, at hennes
fasade smuldrer og skyldfølelsen, oppriktigheten, ikke lenger kan stenges inne.
De to har motsatte forløp, og selv som allierte, fortrolige
og konspirerende, er de ensomme også når de står sammen. Vekten av valgene de
tar bærer de hver for seg. Det personlige ansvaret er nettopp det, personlig.
Tidløst
«Macbeth» er ett av Shakespeares korteste og mest kompakte
dramaer, med en rask handlingsgang og en rivende utvikling, gjennom vekst og
fall. Det er handlingsmettet og tanketett. Den ramme det har fått på Det Norske
Teatret fremhever tidløsheten i det. Skjønt kostymenes skotske rutemønster framstår
det som løsrevet fra et der og da, noe som gjør det lett å tenke på det som et
her og nå, eller som et alltid og overalt.
Lydkulissene, komponert av Ole Alexander Halstensgård. Tore
Ylvisaker og Ole Henrik Moe, knytter det til et teknologisk nå, samkjørt med det
kalde, kantete, blanke og glatte rommet.
Premieren var på Det Norske Teatret 1. september 2018.
No comments:
Post a Comment