«Der går grensen!». Den Nationale Scene. Av: Ane Skumsvoll.
Med: Ane Skumsvoll og Håkon Moe. Regi: Morten Joachim.
KOMMENTAR: Grensesprengende fornøyelig.
TERNING: FEM
Flytter grenser
Lenge leve snikoppdragelsen.
TEATER: Akkurat idet en tror at «Der går grensen!» skal bli
en absurdkomedie av crazykrim-typen, snur den, og blir dokumentar i stedet. Akkurat
idet en tror at det skal den fortsette å være, snur den, og den blir
teaterdugnad. Slike vendinger er der flere av, i «Der går grensen!». Dette er
en humorforestilling som går på tvers av sjangergrenser, men som likevel følger
en kjent humorstruktur: Oppbygging, klimaks, omslag, nullpunkt, ny oppbygging,
nytt klimaks, nytt omslag - eller nytt omslag uten at den først har nådd et
klimaks - og ny oppbygging igjen. Den har et tema vi alle kan relatere oss til:
Naboskap.
Sjangerfråtsing
Manusforfatter og skuespiller Ane Skumsvoll, hennes
medspiller Håkon Moe og deres regissør Morten Joachim klarer å skape en
forestilling som på en og samme tid er reelt uforutsigbar og svært
gjenkjennelig, med elementer fra mange av teatrets ulike underkategorier. Overgangene
mellom de ulike sjangerkategoriene er noen ganger korte og tilforlatelige, og
andre ganger lange og brå, for selv om noen av disse underkategoriene bor i
samme nabolag, er der også noen som befinner seg utenfor bygrensen. Skumsvoll
& co er blant mye annet innom absurdkomikk, pedagogisk opplysning, interaktivt
teater, selvironisk bekjennelsesterapi, referansehumor, musikkteater, pinlighetshumor,
sosial kos og metateater. Den som så Skumsvoll i «Det gode mennesket fra
Sezuan» på DNS i fjor høst, vil se hvor det gode mennesket fra Husebygrenda (og
nå Bergen) kommer fra, hun som spiller roller ut av sin datters soveromsvindu.
«Der går grensen!» har sekvenser som virker særdeles godt
egnet for quizlag-kuriosa-samleren, og sekvenser som kunne stått alene på en
standup-scene, den har allsang og rollespill, og den har monologpartier som i
seg selv blir flerstemte. Tempoet avpasses sjangergrepene, og tilskueren får
også anledning til ettertanke underveis. Igjen viser Ane Skumsvoll sine evner
til å lade sine roller med følelse. Få skuespillere kan framstille utviklingen
fra småamper stemning til fullkomment hysterisk raseri så troverdig som henne.
Noe for alle
Humor er en vanskelig øvelse, en sjanger der det ofte blir
tydelig at «en størrelse passer alle» er like uvanlig i scenekunsten som i klesbutikkens
prøverom. «Der går grensen!» nærmer seg likevel morsomt for alle, ettersom den
får til «noe for hver»-prinsippet, samtidig som den har egenart. Dette er
teater med personlighet, og også vi som ikke kjenner Ane Skumsvoll annet enn
fra scenen, kan se at hun har fylt den med sin personlighet og med sine
prioriteringer. Som selverklært dugnadselsker og selverklært snikoppdrager viser
hun her både samfunnsånd og snikoppdragelse i praksis. En kan godt hevde at
«Der går grensen!» i seg selv er en snikoppdragende teateropplevelse. Det er
den så absolutt, men det gjør den likevel ikke til en pekefinger-aktig eller
moralistisk ladet opplevelse. Til det er den altfor underholdende.
Premieren var på Den Nationale Scene 23. mai 2018. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i forestillingen dagen etter.
No comments:
Post a Comment