«Hotel Norge». Den Nationale Scene. Av: Yngve Sundvor. Med: Pål Rønning, Eirik del Barco Soleglad, Kjersti
Elvik, Kim Kalsås, Sverre Røssummoen, Reny Gaassand Folgerø, Stine Robin Berg
Hansen. Regi: Yngve Sundvor
KOMMENTAR: Femstjerners hotell.
TERNING: FEM.
Rom for så mangt
Krim og komedie. Livsfilosofi og dødsfilosofi. Ømhet og hardhet.
Og mye mer.
TEATER: Yngve Sundvors hotell har mange rom. Rent
bokstavelig blir gjestene på «Hotel Norge» - publikum - bare blir kjent med to
av dem, resepsjonen og rom 405. Mer metaforisk besøker vi likevel mange flere,
for i denne forestillingen ligger rom i rom i rom i rom. Vegger flyttes ikke
bare på tvers av tider, men også gjennom å innkvartere ulike teatersjangre og
stilnivåer, ulike humorsjangre og humornivåer, ulike musikksjangre, ulike
referanseverdener, ulike språkstiler, ulike underliggende stemninger.
Buffet-prinsippet
Som regissør og dramatiker, både her og generelt, bruker
Sundvor det samme prinsippet som gjelder på en velutstyrt frokostbuffet. Der
plukker en med seg det en liker, for det kan godt være godt også om det ikke
vanligvis serveres sammen. Og godt er det, for det aller meste. For
undertegnede er det bare en (helt kort) replikkveksling i «Hotel Norge» som smaker
vondt, og det er når ordet «neger» brukes for å vekke latter. «Neger», sier en.
«Svart», retter den andre automatisk. «Ja, han var svart», svarer den første, som
så fortsetter sin fortelling, og dette svaret, og den godlynte ignoransen det
er levert med, er altså vitsen. I sammenhengen disse setningene er satt i, kan de
dessuten forsvares som del av en større vits om uvitenhet på flere plan - men dette
siste er noe som kan formidles, og som blir formidlet, også uten og utenfor denne
replikkvekslingen.
Nok om det, og tilbake til buffeten: Sundvors spesialøvelse
er altså stil-, referanse- og sjangersammensetninger. Han vet både hvordan en
effektivt beveger seg mellom sjangre, og hvordan en kan legge inn brudd for å
få størst mulig virkning. Særlig er han god til å bruke referanser til å skape
brudd. Disse ferdighetene kommer til god nytte i «Hotel Norge», som har
merkelappen krimkomedie.
Hva og når
Skal en skape krimkomedie er et viktig spørsmål hva - eller hvor
mye - som skal avsløres når. I krim skal avslutningen helst komme overraskende
på publikum. I komedie skal tilskueren gjerne kunne føle seg smartere enn rollefigurene,
og med det forstå mer enn og før det rollefigurene gjør. Sundvor og hans team
har løst denne motsetningen ved å la «Hotel Norge» huse mer enn ett mysterium. Selv
om noen av tilskuerne vil kunne forstå hotellets hemmelighet på et tidlig
tidspunkt (antydningene er lagt temmelig tett og er til tider temmelig tydelige),
vil løsningen på et annet mysterium kunne komme mer som en overraskelse mot
slutten. Underveis finnes dessuten andre overraskelser å more seg med, å glede
seg over, å tenke gjennom og å fundere på. Vertskapet - altså skuespillerne -
balanserer ypperlig mellom stiler, som de også gjør mellom generelle typetrekk
og individuelle særtrekk.
Leiko Fuseyas teaterscenografi er mangesidig og fleksibel,
men samtidig helhetlig og stilig. Selv scenearbeiderne er kledd i bæreruniformer.
Premieren var på Den Nationale Scene 15. september. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i forestillingen 19. september.
No comments:
Post a Comment