«Arbeidstittel: Savnet fellesskap». Nationaltheatret. Av:
Jonas Corell Petersen. Med: Ole Johan Skjelbred, Andrine Sæther, Olav Waastad
og Tone Mostraum. Regi: Jonas Corell Petersen.
KOMMENTAR: Kollasj på kollisjonskurs.
TERNING: FIRE.
Dogmenes død
I Jonas Corell Petersens teater er «sær» et honnørord.
TEATER: «Arbeidstittel: Savnet fellesskap» er hans særeste
så langt, og den mest kaotiske. Forestillingen er halvspilt eller så, før jeg
finner søylen jeg kan sortere tankene om den langs: Dogmer i oppløsning. Vi kan
godt si at dette er dogmeteater for en dement verden, en verden som ikke er i
nærheten av å kunne å samle seg om hva den skal tro på og ikke tro på, hva som skal
regnes som allmenngyldig og hva som skal sies å være nisjer.
Vimsete
Fragmentert og forvirrende, ofte uttrykt gjennom
ufullstendige metaforer, ufullstendige fortellinger, ufullstendige referanser, endog
ufullstendige setninger, tar «Arbeidstittel:» for seg leveregler, normer, påbud
og forbud. Den sveiper innom religion og blasfemi, fuglekikking og
musikkmiksebord. Den besøker swingers-samfunn og arbeidskollegium, vennegjeng,
bokklubb og ensomme rom. Tittelens fellesskap er ofte, slik tittelen også tilsier,
utenfor rekkevidde. Skuespillerne framstiller stadig mennesker som ikke forstår
hverandre, som snakker forbi hverandre, eller som, hvis de skulle forstå
hverandre, er opptatte av helt ulike saker eller helt ulike sider av samme
saker.
Formen er vimsete, en kollasj på kollisjonskurs med seg
selv. Som i de tidligere oppsetningene «Vi tygger på tidens knokler» og «Øy» er
teksten essayistisk fabulerende, med mange skifter og mange lag, ofte med interessant
uttrykte egenoppfunne visdomsord og aforismer, absurde sammenstillinger, løsrevne
betraktninger og galskapskomikk. Banalitet blandes med dypsindighet, eller i
det minste med spor av dypsindighet - her er den gjerne ufullstendig, den også.
Digresjoner knyttes til nye digresjoner. Stikkord forlates, og plukkes opp
igjen lenge etterpå. Det spilles gitar, og synges (tilsiktet) naive sangtekster.
Sjarm og rot
En gjenoppstått Kristus dukker opp med naglemerker i hendene,
og konfronteres med slikt han skal ha sagt - og enten det nå egentlig stammer
fra Arbeiderpartiets valgkampslagord, EU-politikeres diskusjoner eller fra
«Ellinors vise», mottar han alt med den samme velvillig unnskyldende,
forbausede unnvikenhet. Samme skuespiller - Ole Johan Skjelbred - opptrer i en
annen sekvens som massasjeglad norsk Italia-farer med tvilsomme sosiale
antenner. Det er neppe hensikten at der skal trekkes linjer mellom disse
skikkelsene.
Ja, vimsete er ordet. I dette ligger forestillingens sjarm,
og dens komikk. I dette ligger også det som kan irritere deler av publikum, for
vimset kan også oppfattes som rot, og det rotete preget blir forsterket av spillestil-valgene.
I deler av forestillingen snakker skuespillerne forstyrrende sakte. I deler
opptrer de bevisst amatørmessig. Her er strekk som virker både meningsløse og
altfor lange, og skjønt undertegnede er åpen for at det er meg meningen
unnslipper, og at den er klar for andre, tror jeg de er ment å være ugjennomtrengelige,
at uoversiktligheten og forvirringen er et mål i seg selv.
Premieren var på Nationapltheatret 12. september 2018.
No comments:
Post a Comment