«Snøkvit». Det Norske Teatret. Av: Maria Tryti Vennerød (tekst)
og Julian Skar (musikk). Med: Charlotte Frogner, Ingeborg S. Raustøl, Hermann
Sabado, Audun Sandem, Jon Vegard Hovdal, Ragnhild Meling Enoksen, Kai Kenneth
Hanson, Amanda Kamara, Sarah Francesca Brænne, Joakim Ousdal, Amina Sewali,
Peiman Azizpour, Catharina Vu. Musikalsk leder: Ståle Sletner. Regi: Kjersti
Haugen.
KOMMENTAR: Lett kaotisk fortelleriver.
TERNING: FIRE
Eventyrblanding
Nye «Snøkvit» er ikke ett eventyr, men et møte mellom flere
fortellinger.
TEATER: «Snøkvit» forteller mange historier i ett. En er
historien om hvor lite av verden en ser, hvis en bare ser inn i speilet. En er
historien om hvor galt det kan gå når en prøver å leve etter et annet menneskes
forventninger. En er historien om hvor slemme mennesker kan bli. Denne
historien har fått stor plass i forestillingen: Dronningen (Raustøl) blir slem,
slemmere enn noen forelder skal være mot barnet sitt, men Snøkvit (Frogner) blir
også slem. Hun blir slem mot Jan Grøn (Sabado), som ikke har gjort noe galt,
fordi hun er skuffet og lei seg og sint og redd fordi mammaen hennes er sint og
vanskelig, og kanskje er mammaen hennes mer heks enn hun er dronning. Jan Grøn
fortsetter å være venner med Snøkvit selv om hun har vært (og fortsetter å være)
slem mot ham. Det er også en historie. Jan vil helst se det beste i menneskene
rundt seg, og noen ganger godtar han for mye.
Å forstå
Så er det historien om dvergene, som arbeider i kloakken
under slottet, og som vil gjøre opprør - om de bare finner mot til det, og hva
slags rolle skal Snøkvit ha i dette opprøret, tro? Og det er historien om de
stivpyntede menneskene i hoffet, som ikke viser tegn til egen vilje, men bare prøver
å gjøre dronningen fornøyd. Og så er det en historie om magiske blå epler. Det
varierer, gjennom «Snøkvit», hvor langt inn i de enkelte av historiene vi
kommer og hvor mye av dem vi blir gitt sjansen til å forstå, og det varierer også
hvor godt de som helhet henger sammen. Vendinger i handlingen kan virke brå og
ikke helt begrunnede, og det samme kan noen replikker. Dette kan regnes som skjønnhetsfeil,
men denne ujevnheten bærer nok med seg en historie, den også. At verden er
uoversiktlig og at det finnes mange forskjellige måter å forstå det som skjer
rundt en, er noe også Snøkvit baler med underveis. Noen ganger forstår hun ting
raskere enn det handlingen har gitt henne (og tilskuerne) mulighet til, andre
ganger mer forsinket. Vi kan si at «Snøkvit» ikke er et speil, men et
speilkabinett, der noen av bildene er fordreide, noen er overdrevne, noen er
skumle, noen er artige, og noen er sannferdige. Den som ser på må finne ut hva
som er hva.
Musikkmiks
Julian Skars musikk blander verdener og inntrykk, den også,
men på måter det er enklere å sortere i: Dronningen og hoffet har sin
musikkstil, dvergene har sin, Jan har sin, og Snøkvit forsøker å finne ut hva
som er hennes, alene og i samspill med de øvrige. Sangtekstene gjengir tankene
bak handlingene som skjer mellom dem.
Unni Walstads scenografi og kostymedesign egger fantasien og
kler eventyruniverset, samtidig som den gir plass til å fabulere videre. For
eksempel er dronningens skjørt også et bur. Walstad har lagt inn referanser til
andre kjente eventyrfortellinger, som en hilsen til Cruella de Ville i
dronningens parykk, eller til Tommeliten-Tommelise-Gulliver i måten blomster og
sommerfugler er så mye større enn menneskeskikkelsene. Trærne, satt opp mot
rutete gulv, gjør at handlingen alltid skjer både inne og ute samtidig.
Premieren var på Det Norske Teatret 7. oktober 2017.
No comments:
Post a Comment