«Revolusjon». Nationaltheatret. Av: Christian Lollike etter Mikkel
Bolt Rasmussen, med tekstfragmenter av Sigrid Johannesen, oversatt av Njål
Helge Mjøs. Med: Olav Waastad, Ole Johan Skjelbred, Trine Wiggen, Eindride
Eidsvold, Mikkel Weum og Are Skare-Zachariassen. Regi: Christian Lollike.
KOMMENTAR: Latter og pessimisme.
TERNING: FIRE
Stylet tidsbilde
Hva skal til for å gjøre samfunnsoppvåkning til et
salgbart konsept? Tilsett reklameestetikk og latter.
TEATER: Revolusjonerende er Christian Lollikes
«Revolusjon» ikke. Revolusjonært kan en ikke si at det er, heller. Snarere
viser teaterforestillingen et tidsbilde der menneskene vet at forandring må
til, uten at de - det vil altså si vi - klarer å gjennomføre den minste endring.
«Noe» må gjøres, det kan de fleste være enige i. Men når en skal bestemme hva
dette «noe» er, ender det i avmakt. Mennesket snakker, mens kloden går under.
Menneske = forbruker
Etter en innledning som nok best kan beskrives som
en underbevissthetssekvens - der ulike former for følelse av personlig utilstrekkelighet
blir vist fram - introduserer Lollike oss for fire personer på en
IKEA-utstilling. Det sies at de er IKEA-ansatte, men de ser mer ut som katalogmodeller,
fanget i reklameestetikken. Olav Waastad, Ole Johan Skjelbred, Trine Wiggen og
Eindride Eidsvold har blonde polyesterparykker og klær som går ton-i-ton i pasteller,
de matcher med møblene, og hver bevegelse de gjør kunne, i alle sine trinn,
vært brukt som poseringer for reklamefoto. De beveger seg sakte. Både ord og forflytninger
framføres (i store deler av forestillingen) som i filmens slow motion. Også
dette, kanskje, skal være et tegn på avmakt - eller på manglende vilje.
Miljøet er altså et forbrukermiljø, og som det er
det et eksempel på de store konserners makt. Det gjelder både økonomisk og
mentalt. Vi-et er verdens forbrukere, vi er nokså latterlige og nokså grunne. Estetikk
er innhold, innhold er estetikk, og estetikken er masseprodusert, glatt. Hva er
innholdet? Det er, langt på vei, det samme, også masseprodusert, også glatt.
Det vi ser, er politisk bevissthet som salgbart konsept. «Revolusjon» forteller
ingenting som ikke noenlunde oppdaterte mennesker vet fra før, og det er vel
også poenget: Vi kjenner godt til krisene, men ingen følger opp med handling.
Kontrastkomikk
«Revolusjon» er pessimistisk teater, men det er
også lattervekkende teater, både gjennom det saktegående kroppsspråket som er
valgt, og gjennom kontrastene mellom de ulike personenes ord og positurer.
Alvoret i ordene, og i de kriser ordene handler om, blir motsagt av stilgrepene,
og det er stilgrepene som vinner kampen om oppmerksomheten. «Man får lyst til å
storme ut på gaten og skrike», sier Trine Wiggen, mens publikum ler: Vi ser da hvordan
hun, i sine langsomme bevegelser, gjør seg til.
Slutten - som skal få forbli en overraskelse for
den som skal se forestillingen - punkterer latteren, og poengterer at det vi
har sett forut ikke er noe å ta lett på, det heller.
Premieren var på Nationaltheatret 29. september.
No comments:
Post a Comment