«Peer Gynt». Peer Gynt-stemnet, Gålå. Av: Henrik Ibsen,
bearbeidet av Njål Helge Mjøs. Med: Nils Ole Oftebro, Jakob Oftebro, Marianne
Nielsen, Mari Strand Ferstad, Nina Ellen Ødegård, Anne Krigsvoll, Jan Sælid, Preben
Hodneland, Anders Dale, åtte musikere og 59 amatører. Regi: Sigrid Strøm Reibo.
KOMMENTAR: Heisatur i mentalt landskap.
TERNING: FEM
Med innsida ut
Peers indre splittelse gis underholdende ytre form.
TEATER: Hvor mye av det som skjer i «Peer Gynt» er ytre
handling, og hvor mye er billedgjøring av Peers indre liv? I Sigrid Strøm
Reibos Gålå-regi er svaret at det er mest av det siste. Teksten er bearbeidet av
Njål Helge Mjøs, som også var dramaturg for Erik Ulfsbys «Peer
Gynt»-forestillinger samme sted og som dermed har kunnet arbeide over flere år med
å utvikle sine tanker om stykket. Årets «Gynt» på Gålå bygger på mange av de
samme tankene som lå under Ulfsbys, men uttrykt i helt annen form. Reibo og
Mjøs legger vekten på Peers indre liv, Peers indre tvil og Peers indre kamp (et
ord som også brukes underveis i forestillingen, i et aldri så lite spark til en
annen selvfokusert nordmann). Det betyr på ingen måte at ytre handling mangler,
men at den ytre handlingen formidler den indre.
To og en
Sønn og far Jakob og Nils Ole Oftebro deler rollen som Peer.
Førstnevnte spiller før pause, i det som er Ibsens tre første akter. Etter pause
opptrer begge i samspill, i et uttrykk for den indre splittelsen i Peer. I
denne delen står de to lenge likestilt i arbeidet, før Nils Ole Oftebro mot
slutten av Peers liv tar hovedansvaret.
Mjøs og Reibo har redigert i Ibsens tekst gjennom hele
stykket, men størst er tekstomveltningene etter pause. Her er kronologien
stokket lett om på, med preg av tilbakeblikk, og enkeltscener er strøket i sin
helhet. De som gjenstår, framstår som Peers fabuleringer og Peers
filosoferinger over Peers livskamp og dødskamp. Møtet med Anitra oppsummerer Peers
todelte kvinnesyn. Også rollen som Anitra blir spilt av to skuespillere:
Forestillingens Solveig, Mari Strand Ferstrand, og dens Ingrid og grønnkledde,
Nina Ellen Ødegård. Far Oftebro opptrer i par med Ferstrand og sønn Oftebro i
par med Ødegård, og det blir tydelig at Peers syn på kvinnene i hans liv ikke
samsvarer med kvinnenes syn på samme. Også Peers retur er en dagdrøm, nå i et
anfall av anger. Galehusscenen er et forsøk på å forstå et mentalt sammenbrudd,
en midtlivskrise der den unge Peer viker for den gamle, og Knappestøper-scenene
formidler Peers angst for å dø. Humor er hele veien sentralt, en direkte, rå og
innimellom bent ut morbid humor. Samtidig skildres Peer som et sårbart og såret
menneske.
Tidens gang
Kostymer og rekvisitter viser tid som går. I første del
knytter de handlingen til sent 1950-tall eller tidlig 60-tall, et norsk
bygdemiljø der drømmen er den amerikanske drømmen. I de tidlige sekvensene i
del to signaliseres 1980-tall, mens sluttscenene viser kostymer nærmere vår
tid. Ofte ligger referanser til popkultur («Grease», Madonna, «Miami Vice») eller
billedkunst (Gud-gamle-Peers finger rører Adam-unge-Peers, som i Michelangelos
maleri i taket på det sixtinske kapell) i de visuelle valgene. Dette er
tilleggsunderholdning for den som ser det, men ikke distraherende for den som
ikke gjør det. Gjermund Andresen har ansvar for scenografien og har samarbeidet
med Helena Andersson om kostymedesignen. Han lar Gålåvatnets egen scenografi dominere,
og med unntak av en laftet hytte uti vannet - viktig ved Peers hjemkomst - er
de fleste elementene slike det går fort å skifte ut. Blant dem er en lastebil,
en campingvogn, en viss mengde campingbord og -stoler, en rosa badeflamingo
(2017-dille i 1980-tallsmiljø, der den i grunnen passer godt inn) og et utvalg
båter. I Simon Revholts musikalske arrangementer kombineres grunnlinjer fra
Grieg med popfragmenter fra de ulike tiårene.
Premiere var ved Gålåvatnet 4. august 2017.
No comments:
Post a Comment