«Det gode mennesket fra Sezuan». Den Nationale Scene. Av:
Bertolt Brecht, oversatt av Inger Hagerup. Med: Ane Skumsvoll, Frode Bjorøy, Jonatan
Filip, Kamilla Grønli Hartvig, Marianne Nielsen, Sverre Røssummoen, Stig Amdam,
Jon Ketil Johnsen. Regi: Katrine Wiedemann.
KOMMENTAR: Naivt og avansert.
TERNING: FIRE
Det komiske mennesket
Gode mennesker gjør moralfabelen til vokseneventyr.
TEATER: Om ett menneske er godt, er det ikke nok til å spre
godhet i verden. Godhet må være et fellesskapsprosjekt. Så enkelt kan den ene
siden av moralen i «Det gode mennesket fra Sezuan» oppsummeres. Den andre siden
av den er like klar: Den som skal ha noe å gi bort, må først ha noe. Brechts
teaterstykke har karakter av barneteater for voksne, en lettfattelig moralsk eventyrfabel
der en lang rekke hindringer - noen selvforskyldte, andre forårsaket av andre
og andre igjen av et system der den som har lite aldri vil få mer - står i
veien for å handle slik en ønsker.
Komedie
Katrine Wiedemann iscenesetter fortellingen med stiliserende
grep som understreker preget av fabel, og som kler originalmaterialet. Personer
og guder er komediefigurer, lekent rendyrkede parodier i en balansegang mellom
naivt og sofistikert. Situasjonene - en serie episoder, slik de også er hos
Brecht - er gjort sketsj-lignende, ofte med fysisk humor og klovneri: Knall og
fall og undertrykt (og noen ganger ikke undertrykt) kåtskap.
Scenen er en halvsirkel av flagg stående tett i tett, et
veritabelt FN av ingen steder og alle steder. Steds- og personnavn tilhører
fortsatt Kina, men handlingen er løst derifra. Bergens Sezuan er et
hvor-som-helst. Underveis brukes flaggene både som rekvisitter og kostymer,
innimellom på riktig oppfinnsomt vis. Andre nødvendige gjenstander hentes inn
ved behov, men alltid i begrenset omfang.
Direkthet
I dette ingen-og-alle-manns-land lever altså den (innledningsvis)
prostituerte Shen Te. Shen Te makter ikke å si nei. Shui Ta gjør. Alle utnytter
Shen Te. Shui Ta utnytter alle. Shen Te og Shui Ta er en og samme person. Ane
Skumsvoll spiller dem begge med en umiddelbar emosjonell direkthet - Shen Tes
umiddelbare emosjonelle direkthet - som blir komisk liksom-forkledd når Shen Te
er utkledd som sin fetter, han hun later som hun er når hun trenger å barske
seg opp. Shen Te vet at hun må opptre annerledes når hun er karslig
forretningsmann enn når hun er oppofrende, ydmyk kvinne. Skumsvoll raljerer med
denne innsikten med burleske overdrivelser i kroppsspråket, særlig påtrengende i
scenen der den forkledde Shen Te skjelver av lyst etter elskeren Yang Sun
(Frode Bjorøy) - som ikke skal vite at det er hun som er Shui Ta.
Birollene er (nesten) alle motivert av egeninteresse. De
spilles som en parade av variert sleske karikaturer.
Premieren var på DNS 15. september 2017.
No comments:
Post a Comment