«Steinway to Heaven». Backstage Management og Produksjon AS,
i Drammens Teater og på Norgesturné. Av og med Ingrid Bjørnov, med bidrag fra
Tomas Adrian Glans. Regi: Mattias Carlsson.
KOMMENTAR: En musikalsk mester.
TERNING: FEM
Gir dyp gjenklang
Ingrid Bjørnov spiller på mange strenger.
SHOW: Ingen kan tvile på Ingrid Bjørnovs musikalske
ferdigheter. Hun har demonstrert dem igjen og igjen. Årets «Steinway to Heaven»
er hennes femte soloshow. Også det er en oppvisning i mesterlig musikalitet -
som når hun spiller Grieg baklengs - men det er også et dypt personlig show,
til latter og ettertanke. Det er dessuten et show der hun legger for dagen et mer
uutprøvd talent, ett som ikke skal røpes her, men som skal få lov til å bli en
overraskelse for dem som ser showet.
Ingrid Bjørnov fremstår trygg på scenen, i nærvær og i
timing. Hun viser innfallsrikdom og referanserikdom. Hun erobrer universet -
som astrofrisør - og deler smerten ved bare nesten å erobre Londons West End,
med etterfølgende gjeldsbyrde og -betaling. Tomas Adrian Glans spiller rollen
som tvangstrekk i en i dobbel betydning ubetalelig sekvens om sistnevnte. Han
opptrer også som samarbeidspartner i et par av de andre numrene, blant annet
det der det unevnte talentet kommer til syne, og en kanskje-vi-burde-skrive-en-musikal-sekvens
om problemer med å oppdatere Apple-produkter.
Bjørnov opptrer i samspill med andre, også. Hun spiller
duetter med forbilder ved tangentene, hedret i video (Alf Ove Fremmersvik har
ansvaret for scenografi og lysdesign, Joachim Barrum for grafisk design og
videodesign). «Heder» er i det hele tatt et nøkkelord for showet. Det samme er
«klangbunn». Ingrid Bjørnov har besøkt Steinway-fabrikken, en studietur som
også var en pilegrimsferd, og hun driver villig voksenopplæring om klaverets
kvaliteter og konstruksjon. «Kompromissløs kvalitet» er ett av uttrykkene hun
bruker når hun snakker om Steinway-klaveret, og kompromissløs kvalitet tilbyr
hun også sitt publikum.
Også i overført betydning er «klangbunn» et viktig ord for
showet. Hennes tanker, innfall og erfaringer gir gjenklang.
Premieren var på Drammens Teater 24. august 2017.
No comments:
Post a Comment