«En tjener for to herrer». Oslo Nye Teater. Av Richard Bean,
oversatt av Bjarte Hjelmeland, med sanger av Grant Olding. Med: Bjarte
Hjelmeland, Nils Vogt, Siren Jørgensen, Petter Vermeli, Ingvild Holthe Bygdnes,
Henriette Faye-Schjøll, Trond Høvik, Sindre Postholm, Elias Holmen Sørensen, Karl
Sundby, Kari-Ann Grønsund, Per Skjølsvik, Torger Angeltveit, Thea Sola
Holter/Camilla Alexandra Johannessen/Caroline Navestad og musikere. Musikalsk
ansvarlig: Hans Einar Apelland. Regi: Kim Haugen.
KOMMENTAR: En menneskelig Ole Brumm.
TERNING: FIRE
Godlynt kaos
Virkelighetsflukt med musikalsk garnityr
TEATER: Frank er en slabbedask. Det finnes der ingen tvil
om. Han er en uansvarlig surrekopp som lyver og skryter og (nesten) bare tenker
på å få fylt magen. Først etter å ha spist tenker han også litt på andre fysiske
fornøyelser. På teaterscenen er han likevel likandes. Bjarte Hjelmeland gir ham
karisma i form av en avvæpnende tilforlatelighet, som et barn som virkelig ikke
aner hvor bortskjemt han er, eller en menneskelig Ole Brumm.
Kos og avkobling
Sulten som han er tar Frank seg jobb hos to nokså lyssky
eksistenser. Sivert Stabell (Petter Vermeli) og Reidun Krabbe (Ingvild Holthe
Bygdnes) er sjefene som ikke skal vite om hverandre. De to er et par, men
ettersom begge lever i skjul, og hun attpåtil har forkledd seg som sin avdøde
bror, aner de ikke hvor nær hverandre de befinner seg.
Slik kan tabbefesten begynne, med klossethet, klovneri, kaos
og komikk. Persongalleriet består av gangsterkarikaturer, små- og
storkriminelle uten mye i toppen, men i trygg forvekslingskomedietradisjon får
«En tjener for to herrer» lov til å være en virkelighetsflukt der ingen feiltrinn
får alvorlige konsekvenser. Ambisjonen er at tilskueren skal koble av og hygge
seg, uten krav om tankevirksomhet (desto mindre tenkning, jo bedre fungerer det)
eller engasjement utover kosen. Tempoet kunne vært kjappere. Som tekst er britiske
Richard Beans oppdatering av Carlo Goldonis farse raskere enn forgjengeren, men
i Kim Haugens regi er her flere scener som kunne tjent på kvikkere framføring.
God stemning
Miljøet er lagt til Sandefjord på 1960-tallet, et idyllisk
Sandefjord (britisk versjon var Brighton) der kroen serverer gourmetmat, kvinnene
bærer glinsende kjoler, og et skiffleband på tre (Zelimir Kulisic,
Roger Allan Ivin og Leif «Leffi» Osen) akkompagnerer alle forflytninger.
Alle skuespillerne opptrer etter hvert som gjesteartister i dette bandet,
sjangertro med instrumenter i mer eller mindre improvisert stil, ofte med
høyere tempo og temperatur enn handlingen det danner pauser i, og med generelt
god stemning.
To birolleopptredener er av minneverdig merke: Elias Holmen
Sørensen som deklamatorisk skuespiller-forlovede kalt Rolleiv Dingle, en
skikkelse som nok kunne klart å gi handlelisten preg av jambisk pentameter, og
Sindre Postheim som geriatrisk servitør med effektiv pacemaker.
Premieren var på Oslo Nye Teater 6. september 2017. Anmeldelsen er skrevet ut fra forestillingen dagen etter.
No comments:
Post a Comment