«Les Misérables». Folketeateret/Scenekvelder. Av: Av: Alain
Boublil og Claude-Michel Schönberg etter Victor Hugo, oversatt til norsk av
Per-Olav Sørensen og Atle Halstensen. Med: André Søfteland, Hans Marius Hoff
Mittet, Karin Park (i veksling med Haddy N'Jie), Marion Ravn, Jenny Langlo (i
veksling med Amanda Louise K'Odingo), Lars Henrik Aarnes, Håvard Bakke, Dennis
Storhøi, Mariann Hole, Andreas Hoff m.fl. Musikalsk ledelse: Atle Halstensen.
Regi: Per-Olav Sørensen.
KOMMENTAR: Detaljrik storslagenhet.
TERNING: FEM
Den mektige mangfoldighet
Folkets sang består av mange stemmer. På Folketeatret høres
de alle.
MUSIKAL: Det er begrenset hvor sterkt personlig særpreg en
kunstner - regissør, musikalsk arrangør, skuespiller eller sanger - kan gi «Les
Misérables». Skal en få tillatelse til å vise musikalen, må en først godta opphavsmennenes
føringer. Tanken er at opplevelsen skal være mer eller mindre den samme hver
gang en ser musikalen. Scenekvelder-teamet på Folketeatret har klart å møte
disse gjenkjennelighetskravene, og samtidig sette sin egen signatur.
En i massen
Grunnlaget ligger i forståelsen for at mennesker i mengde
reagerer som enkeltmennesker selv når de reagerer som masse. Folkets sang er
flerstemt, og selv i alt vi deler, er der noe som skiller oss. Per-Olav
Sørensen formidler dette i sin rikholdige regi, der de mange personene alle
framstår med individuelle preg. Bakgrunnsbilder er aldri bare bakgrunn, også de
er fylt med handling, mangfoldig mangesidige bylivsskildringer. Dette gir
oppsetningen en visuell rikdom. Situasjonene blir komplekse og forståelsen for
de ulike personene utvides. Atle Halstensen formidler den samme
mangfoldighetsvissheten i sin bevisste bruk av orkesteret, i valgene om når instrumentene
skal framstå som enkeltstemmer, når de skal ytre seg i dialog eller diskusjon,
når de skal bygge hverandre opp, når de skal utfordre hverandre, og når de skal
danne store, unisone fellesskap. Dette gir lydbildet variasjon, og samtidig
blir uttrykket ofte mer intimt enn det en er vant til å høre «Les Misérables»
i. Det gjør at en kommer skikkelsene nærmere gjennom sangen.
Ideelt valg
André Søfteland er den ideelle Jean Valjean. Han utstråler
fysisk styrke, og kan bruke kreftene på å synliggjøre Jean Valjeans kamp for
barmhjertighet, i og utenfor seg selv. Han viser ham som en mann som må kjempe
for å holde på sin egen mentale overbevisning, men som finner mot i ømhet for
andre mennesker. Motspilleren, Hans Marius Hoff Mittet, viser Javert som en
forpint sjel, en mann med idealer det ikke er mulig - ikke for ham selv, ikke
for noen andre - å leve etter. Kollegene i biroller gjør jevnt over utmerkede
innsatser, de også.
Premieren var på Folketeateret 8. september 2017.
No comments:
Post a Comment