Tuesday, October 24, 2017

September 2017: Les Misérables



«Les Misérables». Folketeateret/Scenekvelder. Av: Av: Alain Boublil og Claude-Michel Schönberg etter Victor Hugo, oversatt til norsk av Per-Olav Sørensen og Atle Halstensen. Med: André Søfteland, Hans Marius Hoff Mittet, Karin Park (i veksling med Haddy N'Jie), Marion Ravn, Jenny Langlo (i veksling med Amanda Louise K'Odingo), Lars Henrik Aarnes, Håvard Bakke, Dennis Storhøi, Mariann Hole, Andreas Hoff m.fl. Musikalsk ledelse: Atle Halstensen. Regi: Per-Olav Sørensen.
KOMMENTAR: Detaljrik storslagenhet.
TERNING: FEM

Den mektige mangfoldighet

Folkets sang består av mange stemmer. På Folketeatret høres de alle.

MUSIKAL: Det er begrenset hvor sterkt personlig særpreg en kunstner - regissør, musikalsk arrangør, skuespiller eller sanger - kan gi «Les Misérables». Skal en få tillatelse til å vise musikalen, må en først godta opphavsmennenes føringer. Tanken er at opplevelsen skal være mer eller mindre den samme hver gang en ser musikalen. Scenekvelder-teamet på Folketeatret har klart å møte disse gjenkjennelighetskravene, og samtidig sette sin egen signatur.
En i massen
Grunnlaget ligger i forståelsen for at mennesker i mengde reagerer som enkeltmennesker selv når de reagerer som masse. Folkets sang er flerstemt, og selv i alt vi deler, er der noe som skiller oss. Per-Olav Sørensen formidler dette i sin rikholdige regi, der de mange personene alle framstår med individuelle preg. Bakgrunnsbilder er aldri bare bakgrunn, også de er fylt med handling, mangfoldig mangesidige bylivsskildringer. Dette gir oppsetningen en visuell rikdom. Situasjonene blir komplekse og forståelsen for de ulike personene utvides. Atle Halstensen formidler den samme mangfoldighetsvissheten i sin bevisste bruk av orkesteret, i valgene om når instrumentene skal framstå som enkeltstemmer, når de skal ytre seg i dialog eller diskusjon, når de skal bygge hverandre opp, når de skal utfordre hverandre, og når de skal danne store, unisone fellesskap. Dette gir lydbildet variasjon, og samtidig blir uttrykket ofte mer intimt enn det en er vant til å høre «Les Misérables» i. Det gjør at en kommer skikkelsene nærmere gjennom sangen.
Ideelt valg
André Søfteland er den ideelle Jean Valjean. Han utstråler fysisk styrke, og kan bruke kreftene på å synliggjøre Jean Valjeans kamp for barmhjertighet, i og utenfor seg selv. Han viser ham som en mann som må kjempe for å holde på sin egen mentale overbevisning, men som finner mot i ømhet for andre mennesker. Motspilleren, Hans Marius Hoff Mittet, viser Javert som en forpint sjel, en mann med idealer det ikke er mulig - ikke for ham selv, ikke for noen andre - å leve etter. Kollegene i biroller gjør jevnt over utmerkede innsatser, de også.

Premieren var på Folketeateret 8. september 2017.

No comments:

Post a Comment