«En folkefiende». Rogaland Teater. Av Henrik Ibsen, bearbeidet
av Kjersti Horn og Kristian Lykkeslet Strømskag. Med: Cato
Skimten Storengen, Ragnhild Arnestad Mønness, Glenn André Kaada, Ole
Christoffer Ertvaag, Lars Funderud Johannessen, Alexandra Gjerpen, Svein
Solenes og Marko Kanic. Regi: Kjersti Horn.
KOMMENTAR: En eksentrisk folkefiende.
TERNING: FIRE
En folkefiendtlig komedie
Samfunnssatire? Kall det mellommenneskelig tragikomedie, denne
gang.
TEATER: I forgrunnen står familiehjemmet. Her bor Tomas og
Katrine Stockmann og deres fem barn. Regissør Kjersti Horn og hennes dramaturg og
med-bearbeider Kristian Lykkeslet Strømskag har gitt dem to mer enn de har hos
Ibsen. Det er trangt i huset. Scenograf Sven Haraldsson har fylt det med
provisoriske løsninger. Babyen ligger i en plastkasse som henger fra
sengebunnen i køya der minst tre i familien sover. Et trommesett - det blir brukt
både av herr og fru - har æresplassen midt på stuegulvet.
Nøkler i hjemmet
Familiehjemmet er i forgrunnen i forståelsen av personene,
også. I det er det snakk om tre familiehjem: Det Tomas (Cato Skimten Storengen)
og Katrine (Ragnhild Arnestad Mønness) har stiftet sammen, med Petra (Alexandra
Gjerpen) som det eldste og mest påvirkede barnet. Det Tomas og Peter (Glenn
André Kaada) vokste opp i, og det Katrine kommer fra. Nøklene ligger i
barndommen. Persondynamikken har dype røtter, det framgår både i teksten og
spillet. Sistnevnte er rikt på antydninger. Alle opptrer de utilpass i møter
med andre. De bærer alle selvhøytidelige masker og personlig usikkerhet. Alle
har de en hang til store ord, og ingen vet å forholde seg til store saker. Dette
gjelder også dem vi ikke vet noe om barndommen til: Hovstad (Ole Christoffer
Ertvaag), Aslaksen (Lars Funderud Johannessen), Billing (Marko Kanic, som også
spiller Morten Kiil) og Horzer (Ibsens Horster, Svein Solenes), sistnevnte nå
som polsk håndverker. Alle omtales her med fornavn. «En folkefiende» er lagt
til et sted med små forhold og profesjonalitet er mangelvare. Ingen av personene
vet hva de driver med, og samfunnsspørsmålene er for store for dem. I dette
ligger naturligvis også komikken - og tragikomikken. Mye komikk er der også i
personlige eksentrisiteter, som får blomstre.
Mellommenneskelige
Rekvisittene tilhører ulike tiår, trolig en markør av at
dette finner sted både til alle tider og ingen tider. Intrigens ytre ramme er omskrevet
til nåtid: Hjørnesteinsbedriften er et asylmottak. Flyktningene er de som skal
gi kommunen og de private inntekter, og flyktningene er de som blir forgiftet
når drikkevannet er forgiftet. Randine, Stockmanns tjenestejente (også spilt av
Johannessen) har flyktningbakgrunn, men dette er kosmetisk, det er ikke flyktningene
oppsetningen interesserer seg for.
Tilskueren på Rogaland Teater vil ha nytte av å legge sin
kunnskap om samfunn og beslutningsmekanismer vekk, og heller gjøre slik Horn &
co har gjort: Se samfunnsspørsmålene mest som igangsettere, og i stedet legge
vekten på menneskelige tilkortkommenheter. De er utviklet og utdypet her, i
sammenligning med Ibsens tekst og i sammenligning med tidligere oppsetninger.
Slutten er høyst uventet. Den henger like fullt sammen med
det som har gått forut.
Premieren var på Rogaland Teater 9. september 2017. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i forestillingen 13. september.
No comments:
Post a Comment