«Renset». Nationaltheatret. Av: Sarah Kane, oversatt av Finn
Iunker. Med: Øystein Røger, Birgitte Larsen, Thorbjørn Harr, Kingsford Siayor,
Tarjei Westby, Jonas Strand Gravli og Kristin Grue. Regi: Oskaras Koršunovas.
KOMMENTAR: Heslighet i system.
TERNING: FEM
Skakende ekkelt
Når ubehag på liksom blir ubehag for alvor.
TEATER: De kaller det kjærlighet, men kunne like godt sagt utslettelse.
«Renset» handler om rus, som metafor og som realitet. «Renset» handler om
overgrep og nedverdigelse, som metafor og som realitet, og «Renset» handler om
vrangforestillinger, som metafor og som realitet. Den voldsomme brutaliteten
blottlegger en voldsom sårbarhet. Igjen: som metafor og som realitet. Den ytre
handlingen, der menneskene oppsøker ødeleggelsen, kan meget vel sees som indre
handling, en beskrivelse av ett eller flere sinn i opprør.
Rystelser
For tilskueren er «Renset» en utholdenhetsprøve. Virkemidlene
er påtrengende, svimlende, til tider kvalmende. Av og til sparer Oskaras
Koršunovas, scenograf Gintaras Makarevicius og videodesigner Åsmund Bøe oss fra
de styggeste synene, de mildner pinslene med symbolske og sant å si nokså
klisjéfylte representasjoner, som en hai, blod i vann, flammer, men det gjør
det ikke nødvendigvis lettere å akseptere. Det mentale øyet ser likevel. Jeg
snur meg flere ganger vekk, men fantasien danner uansett bilder. Hvorfor skal
vi se dette? Det er utmattende, men i teatersetene lider vi ingen overlast. Vi
er turister i forfalsket lidelse, vi vet at skuespillerne, om aldri så overbevisende
dyktige, bare later som, og når forestillingen om rundt to timer er over, kan
vi vende tilbake til våre egentlige liv. Hvorfor gjør vi oss selv til voldskikkere
disse timene, hvorfor utsetter vi oss for disse skrekkvisjonene? Hva tror vi at
vi skal få ut av det? Det er vanskelig å finne mening i alt det vonde, og
trolig er det nettopp det som er meningen. Lidelsen bare er. Vi trenger ikke
godta sammensetningen av «kjærlighet» og «tortur». Å søke en årsak er bortkastet.
Selvbiografisk?
Dramatiker Sarah Kane (1971-1999) levde et liv i psykisk
ubalanse. Hennes fem skuespill og ene TV-drama kan alle regnes som smerteskrik.
Til slutt tok hun sitt eget liv. Å vite dette river vekk den beroligende tanken
om at alt en ser i «Renset» er på liksom, spesialeffekter, overflate og kunstneriske
fortellergrep. Var det slik hun så livet? Var dette hennes
virkelighetsforståelse? I disse spørsmålene ligger det genuint uutholdelige, og
den egentlige testen av våre tålegrenser. Vi er vitner til en smerte vi ikke
kan lindre.
Premieren var på Nationaltheatret 1. september 2017.
No comments:
Post a Comment