«Komikveld på Chat Noir». Over Norge AS på Chat Noir. Av og
med: Bjarte Hjelmeland, Lene Kongsvik Johansen, Hilde Louise Asbjørnsen, Espen
Beranek Holm og musiker Anders Aarum, med tekster også av Hanne T. Asheim,
Pernille Sørensen og Teodor Janson. Regi: Ivar Tindberg.
KOMMENTAR: Velprøvd og velvalgt.
TERNING: FEM
Gammel latter blir som ny
Fortidshyllest møter gjensynsgleder møter 2017-blikk.
SHOW: Noe nytt møter tilskueren i «Komikveld på Chat Noir». Mye
støtter seg til stedets rikholdige revyhistorie, med respekt for menneskene som
har trådt på den samme scene før, og en god del hentes fra de fire aktørenes
egen showhistorikk.
Gjenbruk
I infomaterialet er Ivar Tindberg titulert som «showdoktor»
og som «festredaktør», ikke som regissør. Det skyldes at en stor andel av
innholdet er gjenbruk og dermed allerede regissert av andre i andre
sammenhenger - Kim Bjarke, Hege Schøyen, Teodor Janson og Anders Mordal, pluss
nevnte Tindberg selv - som alle er ryddig kreditert i showprogrammet. Men enten
tittelen er «redaktør» eller «regissør», er utvalget gjort med skjønn: Gjensynene
som er tatt med er velspilte høydepunkter fra tidligere show, som Hjelmelands
«Gammel dame innrømmer alt» (fra «Gu' kor gøy»), Hilde Louise Asbjørnsens
«Banken min» (fra «The Lulu Show»), eller «Ferieflyktninger» fra sommershowet
Asbjørnsen og Johansen (som duoen Asbjørnsen og Joh.) spilte i Grimstad for omlag
et tiår siden. Det er velutprøvde numre som over tid har spilt seg helt frie
for dødpunkter, de vises med presis timing og med små fargeleggende,
karakteriserende detaljer av det slag som oppstår når en kjenner sine figurer
godt. At utøverne selv ser ut til å fryde seg over gjensynene, er smittende.
2017-øyne
Gjensynene veksler med nyskrevne numre, flere av dem med
hyllest til Chat Noir-historien, observert med og gjentolket gjennom 2017-øyne
og med signaturer og særtrekk fra de fire på scenen - som når Espen Beranek
Holm gjør sin versjon av revyklassikeren «Sinna mann». («Livet er ikke, var
ikke og kommer aldri til å bli en app» er et sitat som fortjener å huskes.) Andre
nyheter er førjulsrelaterte, og også tilbakeblikkene (både de personlige, og de
som retter seg mot Chat Noir-tradisjonen) kan vi kalle sesongriktige: Dette er
jo også en tid for å se tilbake. Sammensetningen gir variasjon i uttrykket. Så
er det jo heller ikke nødvendigvis slik at den som har sett alt Bjarte
Hjelmeland har gjort, også har fått med seg alt av Lene Kongsvik Johansen -
selv om disse fire er en langt mer kompatibel kvartett enn den
julekonsert-gruppe de framstiller i løpet av showet. Hjelmeland, Kongsvik,
Asbjørnsen og Beranek kler hverandre, som soloartister hver for seg så vel som i
de ulike konstellasjonene de i «Komikveld» opptrer i, fra de åpner med en
spydig-kjærlig introduksjon av hverandre, i en nyskrevet åpningssang signert
Hanne T. Asheim, den tekstforfatter og komponist som har bidratt med mest nytt
til vinterens show, til de avslutter, også med nåtidstematikk, til tonefølge
fra Per Asplin og «Putti Plutti Pott».
Premieren var på Chat Noir 29. november 2017.
No comments:
Post a Comment