«Herostratos». Det Norske Teatret. Av Janne-Camilla Lyster. Med: Oddgeir Thune, Sara Khorami, Amell
Basic, Kyrre Hellum, Sebastian Eilertsen. Regi: Øyvind Osmo Eriksen.
KOMMENTAR:
Skjørhet og aggresjon.
TERNING: FEM
Et dikt før udåden
Terroristen som
poet og såret dyr
TEATER: Herostratos
var den unge mannen som tente på ett av verdens sju underverker, Artemistempelet
i Efesos. Han gjorde det for å bli berømt. Som straff, bestemte grekerne,
skulle han aldri snakkes om. Slik gikk det naturligvis ikke. Han ble beryktet,
han ble husket, og han ble opphavet til uttrykket «herostratisk berømmelse», å vinne
et navn gjennom en ugjerning.
Frikoblet
forhistorie
Er dagens
terrorister, massedrapsmenn og andre som begår forskrekkelige forbrytelser,
moderne versjoner av Herostratos? Gjør de det de gjør for å hevde seg? Disse
spørsmålene, eller spørsmål som ligner dem, danner et utgangspunkt for
«Herostratos» på Det Norske Teatret. Dette vet vi fordi teatrets
informasjonsmateriales og en før-forestilling-samtale med kunstnerne bak forteller
oss det (begge deler om enn i litt andre ord). Resultatet - både
teaterforestillingen og teksten som ligger til grunn for teaterforestillingen,
Janne-Camilla Lysters «Herostratos» - er frikoblet fra udåden i seg selv. I
stedet gir de spor til forhistorier, en tid der forbryteren løser seg fra,
eller støtes ut av, eller, kanskje mer presist, aldri opplever å være en del av
et fellesskap.
Både forestilling
og tekst er poetisk uttrykt, musikalsk og metaforisk, og ofte abstrahert.
Lyster har kalt sin tekst for et «scenepartitur», et begrep som kombinerer det
visuelle og det lydlige. Hun har bakgrunn fra dans og koreografi, og det ligger
mye koreografisk-metaforisk tenkning i Øyvind Osmo Eriksens fysiske teaterregi
også. Oddgeir Thune, som spiller den simultant skjøre og aggressive hovedpersonen,
han som ser menneskelig samspill som uforståelige ritualer og som ikke klarer å
se andre mennesker som individer, tegnes som utilpass og uten evne til
tilpasning. Dels med tics, dels mekanisk, dels dyrisk - noe er det hele tiden
som ikke stemmer. Når han søker kontakt, blir han for voldsom, for brå,
ubehagelig. Når han trekker seg vekk, blir han usynlig. Sett gjennom ham er det
de andre som oppfører seg merkelig, usynkronisert. Ett unntak er der: Kyrre
Hellums rollefigur, som langt på vei møter ham på hans premisser. Hvem er han? Et
familiemedlem, en kamerat som går så langt tilbake at han ikke stiller spørsmål,
en indre stemme? Vi vet ikke, men vi ser at han ikke er nok. Kanskje er han
heller ikke reell, men et ønske, slik Sara Khoramis kvinnefigur i deler av
handlingen er et ønske - en kontrast til de deler der hun er en avvisning.
Musikk og
metaforer
Store partier av
forestillingen er ordløse, i stedet lydlagt med stemningslyder, miljølyder
eller emosjonelt beskrivende musikk, dette både hver for seg og i ulike blandinger.
Ofte kombineres harmoni og disharmoni, og overgangene mellom tale og musikk er
glidende. Disse kombinasjonene fører til et uttrykk som på en og samme tid lyder
kjent og fremmedgjort.
I de språklige metaforene
tilhører døden naturen. Noen av uttrykkene som brukes er knyttet opp mot
naturkreftene, tåke, regn og nattemørke, andre mot dyrelivets brutalitet og
instinkter, eller plantelivets forgjengelighet. Andre av metaforene angår åpenbart
livet som menneske: De knyttes til musikk, klær, byrom, og de uttrykker trangen
til å bli sett, forstått, husket, å føle samhold, satt opp mot følelsen av å
være levende død og assosiasjonene til å bli begravet. I denne følelsen av å
stå på utsiden, i fremmedgjøringen og begjæret etter å hevde seg, ligger
koblingen til Herostratos, og til dagens Herostratos-er - enten de bærer navnet
Breivik eller Paddock. Hvor dyptgående og fastgrodd denne følelsen må være, blir
fremhevet av det aggressive i teaterforestillingens fysiske formspråk, som slik
styrker koblingen til tittel og erklært tematikk, uten å gi enkle svar på spørsmål
om årsak og konsekvens.
Premieren var på Det Norske Teatret 11. oktober 2017.
No comments:
Post a Comment