«Satellitter på himmelen». Brageteatret. Av: Kristofer
Grønskag. Med: Ellen
Andreassen, Martha Kjørven, Espen Mauno, Henrik Hoff Vaagen. Regi: Hilde
Brinchmann.
KOMMENTAR: Tøft og poetisk.
TERNING: FEM
Indre rom
Et menneskelig romeventyr.
TEATER: Joni har et sort hull i magen, et hull som ødelegger
glede og gjør livet vanskelig for henne og for menneskene rundt henne. Dette vet
publikum, for det har hun selv fortalt. Joni er helt sikker på at noe er feil
med henne. Det forstår hun fra måten mamma og pappa behandler henne på, og det
forstår hun fordi hun selv føler seg dratt mot å gjøre slikt hun vet hun ikke
skal eller bør. Å knuse tallerkener og å kalle gjestene for «idiot». Og verre,
farligere: Å leke med bensin, og å tenne på. Å tenke på å skade seg selv.
Balanse
«Satellitter på himmelen» veksler mellom gjenfortelling -
der Joni deler hvordan hun opplever livet sitt - og utspilte scener - som også blir
sett fra Jonis ståsted. Det bokstavelige og det billedlige glir over i
hverandre. For eksempel: Når pappa blir sint, kan hun, og publikum, høre hva
han sier når han begynner å kjefte. Etter en liten stund hører hun, og publikum,
bare «utropstegn, utropstegn». Kristofer Grønskags tekst har mange fine,
finurlige detaljer som dette, slikt som forbinder det som er allment med det
som er spesielt for Joni. Også Hilde Brinchmanns regi har funnet fram til en
god balanse mellom det spesifikke og det universelle, mellom det som
underholder og det som tar på alvor, mellom det som er tøft og energisk, og det
som er poetisk og ettertenksomt.
Ofte brukes verdensrommet, både et indre og ytre univers,
som bilde. I ordene som brukes om Jonis tanker og i videodesignen (som er lagd
av Anton Andersson) blir mennesket
sammenlignet med verdensrommet, samtidig som det er tydelig at mennesket er en
del av verdensrommet, en bittebitteliten del av noe enormt stort. Vi har alle et
univers inni oss, og et univers utenfor oss, og «Satellitter på himmelen» viser
både de mulighetene og den ensomheten som ligger i dette.
Mange sider
Som Joni utstråler Ellen Andreassen kraft og sårbarhet,
fortvilelse og sinne. Joni er en person med mange sider. Hun er forvirret, og hun
er oppfinnsom, hun er rampete, og hun er snill, hun er veldig oppmerksom på hva
andre synes om henne, og hun er veldig opptatt av seg selv.
Det er tydelig, i «Satellitter på himmelen», at Jonis
problemer er større enn bare det å ha en dårlig dag, eller en serie av dårlige
dager. Det synes gjennom episodene som til sammen utgjør handlingen, og det
synes gjennom reaksjonene Joni møter hos mamma (Martha Kjørven), pappa (Henrik Hoff Vaagen) og lillebror (Espen Mauno). De tre nevnte skuespillerne har også andre roller
i Jonis fantasi. Problemene får likevel ingen merkelapp eller forklaring,
utover «hull i magen». Dette er en styrke. Det gjør at tilskuerne kan
sammenligne hennes vansker med ulike problemer i ulike alvorlighetsgrader. Følelsene
Joni har blir gjenkjennelige for flere enn de ville ha blitt om de hadde vært
koblet mot for eksempel en diagnose. At mamma og pappa kunne ha gjort en langt
bedre jobb som mamma og pappa, og at lillebror tar en for stor del av ansvaret
for at de andre tre skal føle seg bedre, blir også klart, uten at dette gjøres til
lettvint forklaring.
Det er noe trøstende i denne åpenheten, på samme måte som
det er noe trøstende i Jonis utforskningstrang, pågangsmotet hun møter selv den
dypeste fortvilelsen med. Det er noe trøstende i slutten, også. Grønskag har
tort å velge en litt åpen avslutning, der Jonis vansker ikke blir løst, men der
hun likevel oppdager noe som gjør dem litt lettere å bære.
Forestillingen har målgruppe fra femte til sjuende klasse.
Premieren var på Brageteatret 26. januar 2018. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i generalprøven, spilt på dagtid dagen før.
No comments:
Post a Comment