«Historien om et mord». Den Nationale Scene. Av: Jorun
Thørring. Med: Kjersti Elvik, Håkon Moe, Kristian Berg Jåtten, Lena Taule
Fjørtoft, Tormod Løvold, Karin Stautland, Knut Olaf Elvik og Hilde Trætteberg
Serkland. Regi: Rita Abrahamsen.
KOMMENTAR: En serie med galskaper.
TERNING: FEM
Mordmoro
Komikrimkrønike med vekt på komikken.
TEATER: Anledningene for mord er mange. Motivene for mord er
mange. Som oftest blir det med ordene. «Jeg kunne ha drept ham». I et sjeldent
tilfelle blir ord til handling. Ett menneske blir drept. Ett menneske blir
morder. At det kommer til å skje, vet tilskueren fra starten av «Historien om
et mord» - en teateroppsetning i fire episoder. Hvem, hvordan og hvorfor skal
avdekkes. Den Nationale Scene har spilt en episode i uka i fire uker. Nå er
alle fire episoder samlet til en teaterkveld, et fråtseformat for føljetonger
som vi er vant til i TV-seriens strømmetidsalder, men som er uvanlig i teatret.
Ensemblet klarer å holde på interessen alle fire episodene igjennom, men
hovedverktøyet er ikke spenning, det er komikk.
Motiver i kø
I sentrum står den stressede Katarina (Kjersti Elvik). Alle
vet at Katarina drikker, og ingen trenger å spørre hvorfor Katarina drikker. Hun
har en mann som er på jobb til alle døgnets tider (Håkon Moe), og det går ikke
lang tid før hun har grunn til å mistenke at han heller er hos sin kollega
(Lina Taule Fjørtoft). Katarina har også en sønn som driver aggressivt dank
(Kristian Berg Jåtten), og en mor (Karin Stautland) og en far (Knut Olaf Elvik)
med mange meninger om datterens liv (og øvrige hemmeligheter). Etter hvert har
hun også en elsker som nok har sine egne planer for forholdet (Tormod Løvold),
og en nabo og en sjef (begge spilt av Hilde Trætteberg Serkland) det er
forståelig om hun ønsker av veien. Flere andre personer - spilt av de nevnte
skuespillerne - bidrar også til komplikasjoner.
Mordet, i «Historien om et mord», skjer ikke i første
episode. Og ikke i andre. Oppbyggingen mot det varer og rekker. Stadig legges
nye intriger til, og med det nye mordmotiver, i noe som blir et moderne
melodrama med mye metahumor, teatral sjangerlek og fantasifulle digresjoner.
Innfallsstyring
Prøvetiden har vært kort, og manusheftene brukes som komisk
verktøy. Uttrykket kan ellers langt på vei minne om teatersportens improviserte
innfallsrikdom, med høyt og energisk tempo (bortsett fra når det er humor å
hente i å roe ned), rikholdig (i dette tilfellet dessuten svært bevisst) bruk
av klisjémønstre og klisjékollisjoner. Virkemidlene er valgt for å underholde,
og underholde gjør de. «Historien om et mord» har like fullt nytt godt av det
innøvde teaters utvalg og redigering. Galskapene er kontrollert. Der ligger en
plan bak påfunnene. I noen av dem ligger forvarsler skjult. De karakteriserende
detaljene er nettopp det, karakteriserende. Om dialekter ikke alltid er
konsekvente (og inkonsekvens kommenteres av skuespillerne selv, slik de også av
og til bryter med handlingsforløpet for å kommentere andre aspekter), opptrer personene,
i stor grad komiske typer, tro mot sine rammer.
Premieren på samlet føljetong var på Den Nationale Scene 25. november 2017.
No comments:
Post a Comment