«Uår av Terje Vigen». Trøndelag Teater i samarbeid med Lisa
Lie/Pony of No Return, Nordland Teater og Dramatikkens hus. Av: Lisa Lie, løst
inspirert av Henrik Ibsen. Med: Lisa Lie, Kenneth Homstad og Martin Lervik.
Regi: Lisa Lie.
KOMMENTAR: Apokalyptiske sultfantasier.
TERNING:
Angst og leven
Øyeblikksbilder fra undergangen.
TEATER: Maja Nilsens scenografi er underlig gråsprengt: En huleformet
struktur i gråtoner, trolig enten en underjordisk eller en undersjøisk hule, ved
den ytterste havkanten, et sted der ingenting gror, unntatt galskap. Lisa Lies
tekst og iscenesettelse er mest bare underlig. Utgangspunktet er undergangen:
Terje Vigens undergang, hans families undergang, menneskehetens undergang og
klodens undergang. Stikkord er ødeleggelse, forfall, pessimisme. Resultatet er
en innviklet, kaotisk, dystopisk og krevende opplevelse.
Forrykt
Forbindelsen til «Terje Vigen» er løs, men vesentlig. Stundom,
skriver Ibsen om sin Terje, gnistret hans øye stygt, «og da mente folk at han
var forrykt, og da var det få som uten frykt, kom Terje Vigen nær». En kan
mistenke at disse linjene har inspirert «Uår»s bilde av mannen. Forestillingens
Terje er aggressiv og uforutsigbar, grenseløs og morbid. Kanskje er fortsatt i
engelskmennenes fangenskap, der han også er fange av sin egen fantasi og
skyldfølelse. Kanskje er han hjemme i sine minners og følelsers fangenskap.
Uansett vises en manns nedstigning i mentalt vanvidd og mental forråtnelse. Eller,
en manns? Ikke sikkert. Det er mulig, at galskapen er hans, og at de andre to er
fantasifigurer fra hans indre. Det er også mulig at galskapen er deres, og at
bildet av ham er det innbilte, framkalt av sultfantasier. Muligens tilhører
galskapen også menneskeheten som helhet. I tekst kobles handlingen både opp mot
miljøødeleggelser og mot apokalypsevisjoner fra «Johannes ' Åpenbaring».
Motstand
Jeg bruker ordet «handlingen», og også det bør tolkes løst. «Handlingen»
er verken lineær eller lett å følge. «Uår av Terje Vigen» vekker motstand, og
er nok ment å vekke motstand. Mye er obskønt, mye obskurt. Noe er så grotesk at
det går inn i, og forbi, absurd komedie: Seksuelt, voldelig, koblet mot
kroppslig forråtnelse. Noe er så makabert at det vitner om mental ubalanse, og som
allerede antydet bør nok dette betraktes både som rollefigurenes og menneskehetens
ubalanse. En kan lett se «Uår» som en påstand om at klodens mennesker forårsaker
vår egen ødeleggelse, ved å ødelegge planeten og den næring den gir. Samtidig
er denne påstanden er mer av en forenkling enn det forestillingen inviterer
til. Langt fra alt virker ment for å tolkes. «Uår» går stadig til ytterligheter.
Enten en oppfatter dem som påfunn, påstander eller provokasjonsforsøk, vil nok
de fleste tilskuere erfare at noen av dem faller i god jord, og noen på
steingrunn.
Premieren var på Trøndelag Teater 14. desember 2017.
No comments:
Post a Comment