«Åpent forhold». Over Norge på Chat Noir. Av og med:
Henriette Steenstrup og John Brungot, med tekstbidrag fra Bjarte Hjelmeland,
Hanne T. Asheim, Steffan Ludvigsen og Andreas Rand. Regi: Bjarte Hjelmeland.
KOMMENTAR: Flere gode åpninger enn avslutninger.
TERNING: FIRE
Scener fra et fellesskap
«Åpent forhold» har solide kvaliteter, men variabel kvalitet.
SHOW: Temaet er forhold. Tilnærmingen er åpen. «Åpent
forhold» har gitt plass til vennskap, kjennskap, samlivsstadier og
samlivsbrudd, nye begynnelser og gamle bånd. Noen av innslagene er dessuten
særlig tilpasset ivrige tv-tittere, og dem er det nok en del av.
Allment falskt
Ingenting av det publikum ser i showet er ekte, bedyrer Steenstrup
og Brungot ved start, de «bruker skuespill som virkemiddel». Relativt ofte
bruker de også overspill som virkemiddel. Etter en
slik-forfalsker-skuespillere-følelser-innledning er det meste av det de tar for
seg gjenkjennelig som allmennmenneskelig, hverdagslig falskhet: Falsk
beskjedenhet, falsk selvhevdelse, falsk forventning, falsk forsikring og falsk
unnskyldning (dette siste ved Steenstrups TV-figur Edel, som «angrer» sine - overdådige
- #MeToo-overtramp). Litt mindre allment er falskt buktaleri (ved Brungot). Revyskuespillets
understrekninger understreker all denne falskheten. Kostymeutvalget (Cårejånni
Enderud) inkluderer fuskepels og polyesterparykker. John Brungot hevder seg i
ett av numrene avhengig av sistnevnte, før han synliggjør ekstra-lettvint skuespillerteknikk
gjennom bruken av dem. Metahumoren i dette burde appellere både til den som liker
og den som misliker virkemiddelet, men her, som i flere av showets øvrige
innslag, er ikke ideen tilstrekkelig utviklet til å bære en hel sketsj.
Et liveband på fire - Stephan Gracia Slaaen, Jan Kristian
Kristoffersen, Iver Schøyen Paulsberg og Lars Hagensen - øker kveldens showfaktor,
med særlige viktige bidrag til Henriette Steenstrups
en-kvinne-mange-sjangre-auditionforsøk til «Stjernekamp» (tekst av Hanne T.
Asheim, musikk av åtte kjente navn).
Det ekte
Vennskapet mellom Brungot og Steenstrup, får vi tro, er
ekte. Ekte virker det i alle fall i det som er showets mest alvorlige, mest
personlige og formodentlig også mest oppriktige nummer, «Len deg litt på meg»,
der John Brungot forteller tilskuerne om sønnens blodkreft og behandling. Dette
er et innslag om hvordan det er å være pappa og menneske i langvarig krise, med
ett og annet velment overlevelsesråd og en åpen invitasjon til de av tilskuerne
som ikke selv står i kriser, men som kjenner noen som gjør det.
«Len deg litt på meg» er det av «Åpent forhold»s atten numre
som har den (i dobbel forstand) beste slutten. For øvrig er showet langt bedre
på åpninger enn på avslutninger. Anslagene er nesten uten unntak lovende, og oppbyggingen
er, som regel, stigende et stykke på vei. Men forholdsvis mange av innslagene
gir også slipp før de har nådd fullt potensial. Dette gir showet en god start-brå
stopp-struktur som får helheten til å virke noe hakkete. Tekstkvaliteten
varierer kraftig, og flere av innslagene i midtpartiet kunne med fordel vært
strøket, mens andre - som den rampete «Når gluten dreper» (tekst av Brungot) -
godt kunne vært bygget ut.
Premieren var på Chat Noir 18. januar 2018. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i forestillingen 24. januar.
No comments:
Post a Comment