«Ubu». Trøndelag Teater. Etter Alfred Jarry, oversatt av Kjell
Helgheim. Med: Karl-Vidar
Lende, Stine Fevik, Mira Dyrnes Askelund, Vetle Bergan, Mads Bones, Mari Hauge
Einbu, Per Bogstad Gulliksen, Gianluca Iumiento, Olve Løseth, Leo Magnus de la
Nuez. Regi: Tomi Janežič.
KOMMENTAR: Surrealistisk tålmodighetsprøve.
TERNING: TRE
Når vanstyre blir vane
Pølser og sirkus til folket
TEATER: Handlingsgangen er oppløst. Ord og gjerninger er
bare løst forbundet. Stillstand er satt sammen med virkemiddelbonanza. Effekter
tværes ut. Trøndelag Teaters «Ubu» er kaosteater, en surrealistisk, absurd
tålmodighetsprøve som gjentatte ganger tretter ut tilskueren, som forvirrer og
forstyrrer, underholder og irriterer. En tilsiktet prøvelse? Ja, derom finnes
ingen tvil. Denne forestillingen ønsker ikke å gjøre seg enkel for sitt
publikum. Her er utmattelsen like åpenbart et mål som underholdningen er. La
oss komme tilbake til dette om litt. Mer beskrivelse kreves før det.
Nummenhet
«Ubu» har sine øyeblikk. Den har bilder det er verd å
minnes, replikker som overrasker gjennom en underfundighet som står i kontrast
mot ekspressiviteten rundt, og scener som framstår som noe nær fullstendige
teater-i-teatret-forestillinger i seg selv. En innledende blodballett, av
«Macbeth»-proporsjoner. En kokko-komisk bjørnepartering, lagt til et tidspunkt
etter verdens ende. Den tiltagende furtingen hos kongen selv, spilt av
Karl-Vidar Lende, i helhvit narredrakt, avskåret fra verden gjennom sin plass i
et glassbur. Der er sjokkeffekter i forestillingen, som når det beskrives
hvordan navngitte norske milliardærer halshugges i tur og orden, mens Ubu trakasserer
dem. Men raskt gjøres tilskueren immun mot sjokk. Grusomhetene gjenfortelles i lange,
hypnotisk monotone strekk. Noen ganger er disse gjenfortellingene gjort i stillestående
eller stillesittende scener, uten parallell handling, andre ganger følges de av
scener der metaforene for vold er så teatraliserte at volden blir teoretisk,
abstrahert. Tilskueren blir fratatt muligheten for empati for ofrene,
simpelthen fordi omfanget blir så stort, og overgrepene det fortelles om så uforståelig
brutale. Samleeffekten er avstumpende, lammende.
Metning og matthet
Den oppbrutte handlingen bidrar også til fremmedgjøringen. Plumpheten
er påtakelig, og den er, som den vil være, en distraksjon. Vulgaritet gjør Ubu
og hans fru (Stine Fevik) til personer en ikke helt kan ta på alvor. Undersåttene
kan se ned på dem, føle seg dem overlegne, samtidig som maktens realitet gjør
dem underlegne. Hvor mange ganger brukes ordet «dritt» i forestillingen? Kjedsommelig
mange. Av og til kombineres de med brun masse som skal illustrere avføring,
sprutende fra kongens toalett. En hommage til «Kong Ubu»s språklige oppfinnelse
«merdre», altså en versjon av bannordet «merde», ilagt en ekstra r? Sikkert,
men alle gjentakelsene fører til et metningspunkt, og med det et matthetspunkt.
Beslektede matthetsframkallende effekter er det mange av i forestillingen.
Skifter av miljøer og av typer. En nedtelling som begynner på 72, og går ned
til 0. At publikum serveres pølser. At penger deles ut. At penger samles inn. At
korps spiller. At neonskilt blinker, med stikkord som kan fungere som negative
karakteristikker av persongalleri og forestillingskonsept. At langdryg film
viser skuespiller som forlater scenen for å skifte klær og ta seg en røyk. At ny,
langdryg film viser samme skuespiller på vei ut av teatret og inn i en
leilighet, mens han parafraserer replikker som nettopp er blitt sagt fra scenen.
Vanstyre-vane
I «Ubu» henger uttværingen, og ønsket om matthet, sammen med
grunnlagsmaterialet, Alfred Jarrys 122 år gamle skandaleskuespill «Kong Ubu»
(her oppbrutt og blandet med inspirasjon fra hans øvrige Ubu-skuespill, samt
andre kilder). Stykket handler om en hersker som tilrøver seg makt og penger
gjennom vold og manipulasjon, en hemningsløs, uberegnelig, ustabil tosk som
utnytter sin posisjon og alle rundt og under seg. Han dreper og røver og lyver
og korrumperer. Vanstyret blir så omfattende at det, i rasende fart, blir en
vane. Opprøret mot det koster også folket dyrt, mens Ubu selv slipper unna.
I dialogen er begrepene «falske nyheter» og «shithole
countries» inkludert. En beretning om flyktninger på sykkel drar tanker til
innvandringsrestriksjoner. For det meste har Janežič og co likevel motstått den
fristelse det må ha vært, å koble oppsetningen direkte opp mot samtidig
politikk. Tilskueren kan selv trekke sine egne slutninger om de mekanismer som
er i spill.
Premieren var på Trøndelag Teater 19. januar 2018.
No comments:
Post a Comment