«Søndagsskolen». Trøndelag Teater. Av: Tyra Tønnessen etter
Bibelen og salmetekster. Med: Ingrid Bergstrøm, Tor Ivar Hagen, Henriette Marø
(avløses av Nils Johnson), Marianne Meløy, seks barneskuespillere og tre
musikere. Regi: Tyra Tønnessen.
KOMMENTAR: Skrifttro og egentenkt.
TERNING: FEM
Kulturarv i praksis
Noen snakker om den kristne kulturarven. Trøndelag Teater
gjør den.
TEATER: Det ligger en uskyld, men også et alvor, over
Trøndelag Teaters «Søndagsskolen». Begge ord kan vi sette ordet «barnlig»
foran, og det er ikke nedlatende ment. Det barnaktige gjelder både når
barneskuespillere og voksenskuespillere har oppmerksomheten. Det gir oppsetningen
en kvalitet av oppriktighet, og dessuten mange av lekens kvaliteter.
Todeling
Barneskuespillerne har fått stor plass i Tyra Tønnessens
bibelske dannelsesprosjekt. Gud er et barn. Filip Flaten-Hoff, heter han, når
han ikke er Gud, og han er elleve år. Jesus er en tenåringsjente. Astrid Oline
Rinnan Green, heter hun, og hun er tretten. Seks barneskuespillere har til dels
store roller i forestillingen, med lange og ofte vanskelige tekstpartier. De
spiller side om side med de voksne skuespillerne (fire i tallet, skjønt fem
står på rollelista - Nils Johnson går inn når Henriette Marø går ut), og med de
tre musikerne, som også i deler av forestillingen går inn i taleroller. Dette
valget bidrar til en liksom-amatørisme som understøtter tittelen -
«Søndagsskolen» - og det er også med på å understreke dannelsesbiten av
prosjektet. Store ord og høytidsstemte budskap lyder fremmede i barnemunner, kunstige,
slik de i den sekulariserte tid vi lever i også er blitt både fremmede og kan
oppleves kunstige for oss voksne. Dermed blir gamle historier på mange måter
nye igjen.
I «Søndagsskolen» settes det som gjerne kalles «den kristne
kulturarven» på dagsorden. Vi minnes om hva den går ut på. Oppsetningen er
formidling av religionskunnskap, og samtidig en formidling av egne tanker om tendenser
i bibelfortellingene. Tønnessens egenvinkling ligger i hva hun trekker ut av
det bibelske. Skillelinjen mellom første akt (det gamle testamente) og andre
(det nye) er den velkjente - den mellom den harde Gud og den milde. Han som
preker straff, og han som preker tilgivelse. Hendelsene kommer tett, i begge
akter, men denne grunninndelingen gjør at det ikke er så farlig om de innimellom
får preg av oppramsing. Det understreker bare budskapet.
Slik det
skrevet står
I
motsetning til den bibeldramatisering Det Norske Teatret satte opp for drøyt
fire år siden, følger Trøndelag Teaters oppsetning boka. All tekst,
bortsett fra en kort, forklarende innledning, er hentet enten fra Bibelen eller
fra kjente salmer, og brukt slik den skrevet står. Tønnessen har ikke skrevet
om. Hun har i stedet vinket gjennom å velge ut og å kutte ned, gjennom å
fordele og å rollelegge teksten, i tett koreografisk samspill med Tor Ivar
Hagen. Stikkord «frosk» blir omtrent like morsomt her som i «The Book of
Mormon» - men på helt annet vis.
Vårherre er altså en pode, men det er ikke alltid en
velsignelse at han finner oss igjen. Han er uberegnelig, uforutsigbar, striks,
streng og hevngjerrig. Han former regler for leken som menneskene ikke forstår
noe av, og han straffer dem - det vil altså si oss, menneskeheten - hardt når
vi ikke følger dem. For vi følger dem ikke, mennesker som vi er. Menneskets
konsentrasjon er så upålitelig. Vi glemmer. Vi roter. Vi blir opptatt av noe
annet. Vi tar ham ikke på alvor. Vi gjør opprør. Og Gud er et barn, med barnets
alvor og barnets behov for å bli tatt på alvor. Død, pest, pine, tap og
landeplager? Han øser det over oss. Han er konsekvent, og han er inkonsekvent, han
trenger å være den som bestemmer reglene, han er hissig, han har et tvers
igjennom usentimentalt forhold til lidelse, og mennesket er hans leketøy,
utskiftbart. Stadig går vi i stykker, men der dukker alltid opp nye av oss.
Slem er han dog ikke. Han har et tett forhold til Jesus, som med inderlig
generøsitet ofrer seg selv. Det er en god idé, mener Gud, som var den som kom
opp med ideen.
Gud sa også «Bli lys», og lysdesigner Øyvind Wangensteen
tente lys. Generelt går det i en varmere fargeskala i det nye testamentet enn i
det gamle, med Johannes Åpenbaring som et unntak. Et naturlig valg. Wangensteens
lysdesign fokuserer blikket, skyggelegger, fargelegger og stemningslegger Leiko
Fuseyas både monumentale og renlinjede scenografi, som er skulpturelt utformet
og som går i en ørkenområde-palett av kalkfarger, blått og jord.
Premieren var på Trøndelag Teater 14. oktober 2017.
Premieren var på Trøndelag Teater 14. oktober 2017.
No comments:
Post a Comment