«Sult1». Kilden Teater. Tekst og musikk av: Jostein
Kirkeby-Garstad, Simen Solli Schøien og Geir Zahl. Med: Ina Maria Brekke, Ann
Ingrid Fuglestveit-Mortensen, Ulrik Waarli Grimstad, Steffen Mulder og Lars
Emil Nielsen. Regi: Jostein Kirkeby-Garstad.
KOMMENTAR: Ungdomsbilder på overflaten
TERNING: FIRE
Hvis 2017 tok en selfie
I «Sult1» har lydbildet flere nyanser enn tidsbildet.
MUSIKAL: Et ungt menneske går rundt i en by med et navn som
begynner på Kristian, på hver sin måte tom på innsiden. 1890-versjonen i
Kristiania ble så sulten at han hallusinerte, men han fortsatte sine forsøk på
å holde fasaden utad, mens han samtidig uttrykte seg nakent i sin skriving. For
2017-versjonen (spilt av Ina Maria Brekke) i Kristiansand kan sulten etter mat
dekkes om og når hun vil, men uttrykkstrangen, og trangen etter anerkjennelse, er
fortsatt til å føle på kroppen. Men hva skal bli anerkjent, og hva skal
uttrykkes? Hva har hun å fortelle? I motsetning til Hamsuns navnløse jeg har
Sara et navn, men savner et jeg. Eller kanskje er det mer presist å si at hun
mangler en visshet om hva hennes jeg skal være. Gjennom videoblogging er det
seg selv hun rettet oppmerksomheten - egen og andres - mot. Men hvem er dette
selvet, hvem og hva vil hun være? Hun vet ikke, og dette er ikke det eneste hun
sliter med. Sara har psykiske vansker som nok passer inn under mer enn en
diagnose.
Tidsbilde
Det ungdomsbilde «Sult1» (en «Sult 2») holder opp for oss,
er svært gjenkjennelig. Vi har sett det i avisspalter og TV-programmer, i film,
bøker og blogger. Da Trøndelag Teater satte opp «Evig søndag» etter Linnéa Myhres
bok tidligere i år ble en personnær versjon av det også vist fram på
teaterscenen. Vi kan trygt konstatere at «Sult1» er et tidsriktig bilde. Men trolig
er det også et bilde som henvender seg mer til de voksne i publikum - på «ha
sympati for dagens ungdom, ikke øk presset»-måten - enn til ungdommene selv. Tross
Brekkes spill, følelsesfylt intenst, og samtidig alltid bevisst Saras trang til
å posere, går ikke «Sult1» tilstrekkelig i dybden til å fortelle noen av
målgruppene noe de ikke har hørt før. Gjennom en serie episoder der sprekkene i
Saras psyke blir stilt ut, formidles det at hun sliter, og at menneskene rundt
henne også sliter med hvordan de skal forholde seg til henne, langs hele
skalaen fra fascinasjon (den velbrukte ideen om den ustabile som interessant)
til utmattelse (den velbrukte ideen om den ustabile som krevende). Samtidig
kommer en ikke videre fra det åpenbare, altså at hun har det vanskelig, og at
hennes jag etter oppmerksomhet - sammen med aversjonen mot feil oppmerksomhet -
gjør alt enda tyngre for henne. Koblingen til Hamsuns bok blir løs og unødvendig,
også i de scenene der hun møter en voksen mann med en del Hamsun-trekk (dog ikke
Hamsuns ordbegavelse).
Lyd og lys
Lydbildet taler både til fjortis-generasjonen og til
førtis-generasjonen. Rap kombineres med emoballader, Zahl-soli og
situasjonsbeskrivende skranglerock til et totaluttrykk som oppleves som både
generasjonsoverskridende og nåtidig, egenartet og velkjent, skjønt volumet
innimellom blir så høyt at enkelte, i alle fall under tirsdagens forestilling,
beskytter ørene gjennom å stikke fingre i dem - konsertplugger anbefales
medbrakt. Visuelt virker kombinasjonene mer tilfeldige. (Produksjonsdesign: Kirkeby-Garstad
og Joakim Foldøy, lysdesign: Mike Robertson.) Dagens outfit nummer en er en
matroskjole, og for øvrig går Sara litt for ofte bare i undertøyet. En heller
anonym trapp med rusten overflate fungerer som bar, hybel og park, og
bipersonene har hver for seg hjem som består av enkle bord og stoler. Dette
blir satt sammen med nett-symboler som emotikon-fjes i ulike versjoner -
utformet som puter, som lyseffekter på gulv, foran og i stedet for ansikter på
nettbrett montert på skuespillernes hoder og dataprojeksjoner på vegg.
Sistnevnte led tidvis av tekniske småproblemer under den forestilling
undertegnede så.
Premieren var i Kilden 10. november 2017. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i forestillingen 14. november.
No comments:
Post a Comment