«Chaplin: Diktatoren», Rogaland Teater. Av: Line Hofoss Holm
og Morten Joachim etter Charlie Chaplin. Med: Lars Funderud Johannessen, Helga Guren, Glenn André Kaada, Ragnhild
Arnestad Mønness, Henrik Bjelland (i veksling med Øystein Martinsen), Svein Solenes,
Marko Kanic, Matias Kouppala, Line Starheimsæter og ti ungdomsskuespillere
fra Barne- og Ungdomsteatret. Regi: Morten Joachim.
KOMMENTAR: Underholdningskunst.
TERNING: FEM
En Chaplin for moderne tider.
«Chaplin: Diktatoren» er ett av teaterhøstens høydepunkter.
TEATER: Chaplin visste, og viste, at kunst kan være
underholdning og at underholdning kan være kunst. Han visste, og viste, at latter
kan ha påvirkningskraft og at erkjennelser må modne for å kunne vinne makt.
Disse bevissthetene er også tydelige i Morten Joachim og
Line Hofoss Holms videreføring av Chaplins «Diktatoren».
Utvidelser
Forestillingen de og deres ensemble nå har skapt med
grunnlag i filmen og i historiene rundt den er langt mer enn en rekonstruksjon
av en klassiker. Den er også langt mer enn en rekonstruksjon med
ekstramateriale. Den er en svært engasjerende programerklæring om - og samtidig
et bevis på - kunstens overbevisningskraft. «Chaplin: Diktatoren» forstår
menneskets behov for avkobling fra virkeligheten gjennom underholdning, og
påkobling til virkeligheten gjennom kunst. Teaterforestillingen har mange lag,
noen historiske, noen tidløse, og alle med relevans for vår egen tid og kunstens
plass i den.
Filmscener gjenskapes med en kombinasjon av helhjertet hyllest
og humoristisk distanse, der Chaplins humorvirkemidler brukes, men samtidig
oppdateres og dermed kommenteres. Filmen-bak-filmen-dokumentarer etterapes
gjennom nærbilde-beretninger til kamera. Rundt spilles teater fra filmmiljøet, rikt
på informasjon og menneskelighet. Innsikter om illusjon og gjennomslag, om
forskjellen mellom kunst og kunstner, om betydningen av posisjon, posering og
propaganda - sistnevnte tre både i personlig og politisk forstand - formidles
både sagt og usagt, gjennom liksom-dokumentar og gjennom utenfor-filmen-scener,
og gjennom skuespillernes vekslinger mellom de ulike rollenivåene.
Film og teater
«Chaplin: Diktatoren» er en kjærlighetserklæring til film,
og den integrerer filmmediet (datidsfilm, nåtidsfilm og kulissefilm) i sitt
teateruttrykk, men den er samtidig en forestilling som viser hvilken unik kraft
teatermediet og dets virkemidler har, til å uttrykke seg i og utenfor
illusjonen på en og samme tid. Mye av det som gjøres her, kunne ikke vært gjort
annet sted enn på en teaterscene.
Morten Joachim balanserer støtt mellom fortellernivåene. Skuespillerne
får vise bredde. I sentrum står Lars Funderud Johannessen. Han har fysikken til
å spille Chaplin. Han har mimikken til å spille Chaplin, og han har teknikken
til å spille Chaplin. Framtidig Rogaland Teater-sjef Glenn André Kaada spiller Henry
Daniell med perfekt utporsjonert miks av misunnelsesfylt rivalisering og samarbeidsvilje,
og Helga Guren er en Paulette Goddard som gir den private Chaplin nødvendig
motstand, mens hun profesjonelt viser lojalitet. Begge disse underbygger og
bidrar til å befeste hovedpersonens posisjon i publikums bevissthet.
Som hans komikk, er også Chaplins fysisk koreograferte kroppsspråk
gitt et parallelt moderne uttrykk, der det som var særegent hans ivaretas, men
samtidig observeres med nåtidsblikk gjennom moderniseringsgrepene. Martha
Standal har koreografansvar, og både gjennom rene dansescener - fra tango til
ballett - og gjennom kroppsbruk og plassering i øvrige scener, er det et viktig
ansvar, godt forvaltet.
Premieren var på Rogaland Teater 15. november 2017.
No comments:
Post a Comment