«Hedda Gabler». Teater Innlandet. Av: Henrik Ibsen. Med: Ragne Grande, Herman Bernhoft, Helle Haugsgjerd,
Duc Mai-The og Åsmund Brede Eike. Regi: Lars Erik Holter.
Innsikt i Ibsens skikkelser.
TERNING: FEM
Nyansert nærbilde
Lars Erik Holters versjon av «Hedda Gabler» er psykologisk
sterk, innsiktsfull og klar.
TEATER: Det henger et forheng mellom Hedda (Ragne Grande) og
verden. I hennes stue finnes kun en stol å sitte i; Arne Jacobsens «Egget» -
eller en kopi av den. Fra taket henger en lampe, dekorativ, men med flere
funksjoner enn de umiddelbart synlige. Denne scenografien - skapt av Bård Lie
Thorbjørnsen - er i all sin enkelthet en psykologisk situasjonsrapport.
Moderne
Teater Innlandets «Hedda Gabler» er en «Hedda Gabler» uten
duft av lavendel og tørkede roser. Den er uten tanter og uten tjenerskap, lagt
til vår egen tid. Her kjemper tre menn og to kvinner om kontroll over egne liv,
og over andres. Alle skal de tape denne kontrollen.
Hovedpersonen - overspent, frustrert, uberegnelig - er langt
fra det eneste psykologisk engasjerende portrettet. Thea Elvsted (Helle
Haugsgjerd) er urolig, men ingen hysteriker. Hun er en kvinne som har gått
utenfor sin komfortsone i et forsøk på å vinne det liv hun vil ha. Brack (Duc
Mai-The) er dels byråkrat, dels gambler, også han med sine frustrasjoner, og akkurat
så hardhendt i sin manipulasjon at han er nødt til å mislykkes. Eilert Løvborg (Åsmund Brede Eike) har i seg en stillferdig
kynisk humor som gjør ham i stand til å more seg over andres - Heddas -
særheter selv idet han er på sitt mest fortvilte. I dette distanserte syn på tilværelsen
ligger hans tilsynelatende selvsikkerhet og den tiltrekningskraft han har på
Hedda.
Sammensatt
Av alle Jørgen Tesman-er undertegnede har sett, og det nærmer
seg tjue i tallet, må Herman Bernhofts være den hittil mest interessante. Dette
er ingen naiv nikkedukke. Han er nok en konfliktsky konformist, ja, en mann som
ønsker å se det fordelaktige i alle situasjoner og alle personer, men han er også
en mann som forstår langt mer av sine omgivelser og av sin kone enn vi
vanligvis blir vist. Det gjør også ekteskapet mellom ham og Hedda til et mer komplekst
forhold enn vi er vant til å se. I nøkkeløyeblikk gjøres det klart at også han
står ved korsveier.
Ved forestillingsstart har begge begynt å innse at
ekteskapet var en tabbe. Han forsøker fortsatt å gjøre det beste ut av det. Med
små, ubetydelige gester prøver han å mildne hennes misnøye. Hun furter. Hun
tester hans tålmodighet. De småkjekler. Men maktfordelingen mellom dem er ikke fullt
i hennes favør.
Essens
Dialogen er mitraljøserask i de delene av forestillingen som
er preget av høfligheter og tomme fraser. Sosialt anstrengt keitethet er en gjennomgående
grunnstemning. Men i de mer avgjørende øyeblikk er konsentrasjonen om ordene
ren og fokusert. Dette er en «Hedda Gabler»-tolkning der teksten er skåret ned
til sin essens, modernisert i sitt språk og tidvis mer uttalt enn Ibsens. («Du
skal bli far, Jørgen.»)
Det finnes bare ett unødvendig innslag i Holters «Hedda
Gabler», og det kommer helt til slutt. I en påkledningssekvens fører Brack Hedda
tilbake til 1890, i en drakt med korsett, krinoline og kø. Hennes følelse av å
være fanget ville kommet tydelig nok fram også uten.
Premieren var 24. september. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i forestillingen 27. september.
No comments:
Post a Comment