«Seks roller søker en forfatter». Nationaltheatret. Av:
Luigi Pirandello, oversatt av Tommy Watz. Med: Tone Mostraum, Bjørn Floberg, Liv Bernhoft
Osa, Kjersti Tveterås, Trine Wiggen, Hermann Sabado, Ellen Horn, Bernhard Arnø,
Frøydis Armand, Mariann Hole, Håkon Ramstad, Erland Bakker. Regi: Hanne
Tømta.
Teaterdiskusjon som eksistensielt drama.
TERNING: FIRE
Spill på spill
Avsløring møter tilsløring og inviterer til videre tenkning.
TEATER: «Seks roller søker en forfatter» er en moderne
klassiker om betydningen av å ha en historie, om hvor viktig det å kunne fortelle
og å bli hørt er for å kunne forstå og kunne føle seg forstått. «Seks roller…»
er også en refleksjon over roller, spill og identiteter, i og utenfor teatret. Seks
personer - en far (Floberg), en mor (Osa), en voksen datter (Tveterås), en
voksen sønn (Sabado), en yngre datter (barnerolle delt mellom Molly Irma Horn,
som spilte rollen premierekvelden, og Maja Dworek Strømgren) og en yngre sønn
(premierekvelden: Daniil Kirichnko, i veksling med Nikolai Mediaas Jørstad) -
avbryter en prøve på et teater som ligner svært på Nationaltheatret. De hevder
at de er rollefigurer. De vil at teatret skal gi liv til dem og deres historie.
Seg selv og ikke
De skuespillere som spiller forestillingens skuespillere
bruker sine egne fornavn - Frøydis, Trine, Mariann, Erland, Håkon - i kombinasjon
med framtoninger som gjør dem til karikerte versjoner av seg selv. Bernhard
Arnøs rollefigur har fått fornavn Njål, som i Mjøs, dramaturg for «Seks
roller». Tone Mostraums regissørrolle heter Hanne, som i Tømta, regissør for
den reelle forestillingen, og dessuten teatersjef. De to siste er utstyrt med
kostymer som ikke ville ha skilt seg ut i originalenes klesskap, og fysiske
gester lånt (om overdrevet) fra de samme. I dette ligger en internhumor som nok
best når dem som har et inntrykk av de teateransatte fra før - skjønt, har en
det ikke, kan de også oppfattes som allmenne representasjoner av teaterfolk.
«Seks roller søker en forfatter» anvender tre ulike nivåer
av stilisering: Ett for skuespiller-rollene, som bruker et hverdagsnært
toneleie i kombinasjon med parodiske personlighetstrekk. Ett for
rollefigur-rollene, intensivert, høytideliggjort. Ett for
skuespiller-i-rolle-rollene, der betoning og gester forsterkes ytterligere. Men
graden av kunstiggjøring henger ikke alltid sammen med graden av følelse, som
handlingen etter hvert skal vise.
Tankeoppfordring
En kan kalle «Seks roller søker en forfatter» for en
utforskning av forskjellene mellom scenisk sannhet, emosjonell sannhet, dokumentarisk
sannhet, av skillet mellom subjektiv sannhet og objektiv sannhet. Det er like
riktig å si at det er en tilsløring av den samme diskusjonen. Nettopp her
ligger forestillingens utfordring til tilskueren, en oppfordring til å tenke
videre etter forestilling. Hva mener nettopp du om sammenhengene mellom kunst
og virkelighet, sannhet og fiksjon? Denne diskusjonen er dramaets kjerne. «Seks
roller» lykkes i den grad tilskueren velger å videreføre diskusjonen med seg
selv. Forestillingen selv velger ikke å gi endelige svar.
Premieren var på Nationaltheatret 9. september.
No comments:
Post a Comment