«Hamlet». Trøndelag Teater. Av William Shakespeare, oversatt
av André Bjerke. Med: Espen Klouman Høiner, Janne Kokkin, Trond-Ove Skrødal,
Renate Reinsve m.fl. Regi: Runar Hodne.
KOMMENTAR: Rent og klart.
TERNING: FEM
Et spill med ord
Ord, ord, ord står i sentrum i Trøndelag Teaters «Hamlet».
TEATER: Runar Hodne lar tekstens egen teatralitet være det
viktigste virkemiddelet i sin renskårede «Hamlet». Forestillingen framstår ikke
som «et speil opp for naturen», men et speil opp for tradisjonen, det vil si,
en forenklet, stilisert versjon av «Hamlet»-tradisjonen. Dette er en oppsetning
der ord forteller handling og handling understøtter ord.
Klargjørende
Kroppsspråket er ikke uvesentlig. Men Hamlets utvikling,
Hamlets erkjennelser, Hamlets samspill med menneskene rundt, formidles først og
fremst gjennom Hamlets ord og den tone han gir dem.
Tekstkuttene er nokså omfattende, men også klargjørende. De
lar tilskuerne se «Hamlet» slik Hamlet ser det.
Forenklet ren
Serge von Arx har skapt både scenografi og kostymedesign.
Scenografien er arkitektonisk ren, en brutalistisk
minimalistisk trappestruktur med slake trinn, omgitt av hardt vinklede søyler. Den
dreier sakte rundt, etter hvert som handlingen gjør sine omdreininger.
Kostymene er som mindre ornamenterte, mer renlinjede eller
altså igjen forenklede versjoner av plagg fra Shakespeares egen tid. Espen
Klouman Høiner er som Hamlet gitt en fysisk framtoning ikke ulik den William
Shakespeare selv har i portrettene vi kjenner av ham.
Talestil som persontegning
«Forenklet tradisjon» er nok også den beste beskrivelsen av
spillestilen. Diksjonen er tydelig og klar, innledningsvis nær deklamasjonen,
hos samtlige skuespillere.
Etter hvert blir de individuelle forskjellene mellom
skikkelsene tydeligere i tekstframføringen: Espen Klouman Høiner gir sine ord nær
naturlig flyt, som tankeflyt, i sine mer oppriktige eller forsøksvis overtalende
scener, i motsetning til en mer tilgjort, kunstferdig tone i scenene der han
gjør narr. Renate Reinsve viser hvordan Ophelias desperasjon øker gjennom
raskere og mer høylytt tale. Janne Kokkin legger jevnt mer følelse inn i
Gertrudes stemmebruk, etter hvert som hennes granskning av hendelsene
intensiveres. Som Claudius gjør Trond-Ove Skrødal talerytmen innsmigrende,
manipulerende.
Premieren var på Trøndelag Teater 5. september. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i forestillingen 7. september.
No comments:
Post a Comment