«Samfunnets støtter». Riksteatret i samarbeid med
Nationaltheatret. Av Henrik Ibsen. Med: Henrik Mestad, Iren Reppen, Ane Ryg,
Per Christian Ellefsen, John S. Kristensen, Ida C. Klem, Julie Støp Husby, Nils
Golberg Mulvik, Victor Berg, Daniel Karlsson, Martin Lotherington. Regi: Peter
Langdal.
Relevant og morsomt om dobbeltmoralens makt.
TERNING: FEM
Humor i hykleriets hus
Ibsens satire over dobbeltmoralen er blitt snerten, tidløs komedie
på Riksteatret.
TEATER: «Samfunnets støtter» kler av samfunnstoppenes
dobbeltmoral, ideen om egen viktighet, moralske overlegenhet og uangripelighet.
«Samfunnets støtter» gir også et velrettet eksempel på hvor
hult en offentlig unnskyldning kan klinge, hvor tom den kan være - og hvor stor
virkning den kan ha.
Hektisk gjenkjennelighet
Peter Langdal og Tine Thomassens teksttilpasninger består i
hovedsak av språklige forenklinger, for tekstflytens skyld. Dramaturgien er
Ibsens, i raskere tempo. Det ligger mye vaudeville og et snev av comedia dell'
arte i framføringsstilens fysisk stiliserte sprell. Det er som om moralpanikken
har gjort skikkelsene overspente, oppkavede, hektisk nervøse, og det utnyttes
til gjennomført komisk effekt. Ida Cecilie Klems framstilling av Marta Bernick,
konsulens søster og familiehjemmets mest nødvendige og mest undervurderte
støttespiller, er et høydepunkt i så måte: Stor komikk i en i utgangspunktet
liten rolle.
Samtidig er dette moro med alvor til grunn. Der er en tidløs
gjenkjennelighet i tematikken, i bedrevitenheten, skinnhelligheten, sladderet, kikkerinstinktet,
falskheten og hykleriet som her blir til humor. Måten konformitet brukes som
middel til å unngå konflikter har overføringsverdi.
Bygg med brister
I rollen som Karsten Bernick viser Henrik Mestad en Petter
Stordalen-aktig energi og tilsvarende pågangsmot, understøttet av stemmebruk og
gester lånt fra samme mann. Bernick er en person en er ment å ta avstand fra,
men Mestad lar en også sympatisere med og kanskje til og med synes synd på ham,
ved å blottlegge hans tvil og hans vitalitet sammen med hans svakheter. Slik
demonstreres hans manipulasjonsevner i praksis: Tilskueren ser gjennom ham, men
skjønner samtidig hvorfor omgivelsene lar seg sjarmere.
Nicolaj Spangaas scenografi er knyttet opp mot tekstens egne
metaforer: Et fundament med sprekker i. Et skjevt og skrått bæreverk med
brister. En overbygning som ikke egentlig er en overbygning, i første akt fordi
den er hul, i andre akt fordi den ikke er festet til rammen rundt seg. Ingen
fasade. En skjult dør med lav takhøyde. Kostymene (design: Karin Betz) kombinerer
moderne enkelhet og stadig mer utstafferte 1800-tallsplagg, i varierende grad
av av- og påkledning, ut fra hvor åpenhjertig den som bærer dem måtte være i
øyeblikket. Stemningsskapende lydeffekter (lyddesign: Nils Wingerei) underbygger
handlingens gang.
Kim Haugen overtar rollen som Karsten Bernick fra 25.10.
Premieren var på Riksteatret 11. september 2015.
Premieren var på Riksteatret 11. september 2015.
No comments:
Post a Comment