«Klassen vår». Nationaltheatret. Av Tadeusz Słobodzianek, oversatt av Agnes Banach. Med: Erik Hivju, Sigurd Myhre, Ingjerd Egeberg, Emil Johnsen, Per Egil Aske, Øystein Røger, Kai Remlov, Marika Enstad, Hanne Skille Reitan, Jan Gunnar Røise. Regi: Oskaras Koršunovas.
Nøkternt og nådeløst.
TERNING: SEKS
Årets viktigste
Rystende nøkternt avdekker «Klassen vår» menneskets
umenneskelighet.
TEATER: «Det er ubeskrivelig det som har skjedd», sier
Zygmunt (Kai Remlov) på ett tidspunkt i «Klassen vår». Det er korrekt og det er
ikke korrekt. Forestillingen er nettopp beskrivende, en kjølig gjengivelse av det
som skjedde før, under, etter og lenge etter et folkemord.
I juli 1941 ble flere hundre mennesker innestengt i en låve
i småbyen Jedwabne, Polen. Deres naboer, noens klassekamerater, tente på. Noen
ble kvalt, noen trampet i hjel, noen brent til døde. Etterpå var der knapt
jøder igjen i byen.
Barnaktig brutalt
Tadeusz
Słobodzianeks tekst begynner i klasserommet, seksten år tidligere. Skolebarna,
jødiske og katolske, oppgir navnene sine. De forteller om framtidsdrømmer og
planer. De synger sanger. De leker, erter og slåss. Denne klassen, et utsnitt
av samfunnet, blir det konsentrat vi skal se massakren igjennom. Gjennom
nøkkelhendelser over mange år følger vi dem. Dels spilles situasjoner ut, dels
gjenfortelles de, som i vitnemål og bekjennelser. Hva ble gjort. Hvem gjorde
det. Hvordan gjorde de det. Hva skjedde etterpå.
I sine
formuleringer viser Słobodzianek fram barnet i den voksne. Ordene som er valgt
er barnaktig direkte, nær banale. Skrekkhendelser beskrives i primitivt enkle setninger,
en fortellerstil som kunne ha tilhørt skoleoppgaven. Tørt, usentimentalt, kaldt.
Metaforer er begrenset til barnerim og sanger. Når følelser og reaksjoner en
sjelden gang omtales, er det i generelle vendinger. «Det var grusomt»,
sies det. «Det er ubeskrivelig». «Det verste var…»
Barnet i den voksne
I sin personinstruksjon fortsetter Koršunovas framstillingen
av barnet i den voksne. Alle de voksne rollefigurene bærer i seg omrissene av
de barn de var, i kroppsspråk og ansiktsuttrykk. Det barnlige typegjør, gir
skikkelsene preg av noe allment. Hver av dem blir hvermansen. Samtidig åpner de
gjentatte påminnelsene om barndommen tankene om alt som kunne vært annerledes, om
mulighetene som fantes før valgene var tatt.
Volden er konkret. Hardest er angrepene mot tøydukker. Menneskeskuespillerne
utsettes for stilisert vold. Lyden av slag følger bevegelsene.
Gintaras
Makarevicius' scenografi er dels klasserom, dels krigstribunal, holdt i grått. Også
kostymene (Katja Ebbel Fredriksen) går i grå- og blåtoner. Igjen er inntrykket
kaldt, kjølig, nøkternt. Videoprojeksjoner i svart og hvitt gir
historisk-dokumentarisk bakgrunn til noen av scenene: Marsjerende soldater.
Opptøyer. Sjeldne fargeinnslag blir symbolske avvik: De røde tørklærne som
signaliserer blod. Video-ilden som fortærer den stengte låven. Den rosa jakken
fra USA, en demonstrasjon av forsøket på et nytt liv langt borte.
«Klassen
vår» viser en virkelighet i grått. Den er stilisert, men utvilsomt virkelig.
Tilskuerens visshet om at dette faktisk skjedde, og at dette faktisk skjer, er
med på å gjøre det så rystende som det er.
Premieren var på Nationaltheatret 5. september 2015.
No comments:
Post a Comment