«Fravær». Oslo Nye Teater/Trikkestallen. Av: Peter M. Floyd,
oversatt av Cecilie Enersen. Med: Marit
Østbye, Morten Røhrt, Helle Haugen, Ine Marie Wilmann, Trine Wenberg Svensen og
Johannes Joner. Regi: Birgitte Victoria Svendsen.
Empatisk nærvær.
TERNING: FEM
Fornuft og følelse
«Fravær» er teater av det slag som bygger forståelse, i hoder
og i hjerter.
TEATER: Helen er dement. Hun fornekter det først, men raskt
blir det for tydelig til å kunne nektes. Eller, raskt? Tidsforståelsen er
flytende i «Fravær», for tilskuer og hovedperson. Men regissør Birgitte
Victoria Svendsen, hennes lysdesigner (Anders Busch) og hennes skuespillere
hjelper publikum mer enn dramatiker Peter M. Floyd hjelper Helen. På
Trikkestallen markeres tidssprang gjennom små endringer i lys og personposisjoneringer.
Delaktig
«Fravær» lar tilskueren følge forløpet fra Helens ståsted. Publikum
trenger ikke bli fortalt at hun ikke forstår hva menneskene rundt henne sier,
når ordene de bruker er andre enn dem som ville gitt mening. Cecilie Enersens
oversettelse framstår som særlig intelligent og dessuten leken i dette, med en
blanding av ord som ligner nok på de «egentlige» til at en kan forstå hva de
erstatter (som «perlemor» for «bestemor») og ord der meningen er lenger unna
(som i telefonnummeret «trettito blom null fem stiv heks»). På samme måte
gjøres tilskueren delaktig i Helens glemsel og forvekslinger. Slikt hun har visst
og glemt avsløres for oss som nytt. Mennesker hun kjenner som andre enn de er,
kan vi se spilles av de samme skuespillerne som spilte de andre.
Følelsesvarmt
Samtidig får publikum, naturligvis, se Helen utenfra. Marit Østbye
demonstrerer hvordan hun forandres av sykdommen, på en og samme tid stadig
eldre og forynget. Hennes kroppsbruk er gjennomført og detaljrik. Ingen
kroppsdel er glemt.
Der finnes øyeblikk i «Fravær» som i en dårligere
iscenesettelse, svakere spilt, kunne virket oppkonstruert sentimentale. Her
framstår de som følelsesvarmt kloke, med genuin innsikt og empati. Stykkets
sentrale forhold er mellom Helen og datteren Barb(ara), spilt av Helle Haugen. Motsetninger
og likheter mellom mor og datter er velbalanserte. Tilskueren blir fortalt om
Helens viljestyrke og strenghet. Glimtvis ser vi dette i Østbyes spill. Vel så
ofte speiles det i Haugens.
Premieren var på Oslo Nye Teater, Trikkestallen, 24. september 2015.
Premieren var på Oslo Nye Teater, Trikkestallen, 24. september 2015.
No comments:
Post a Comment