«Leonard Cohen: Teaterkonsert». Oslo Nye Teater. Av: Leonard
Cohen, i norsk gjendiktning ved Håvard Rem. Med: Espen Beranek Holm, Marian Aas Hansen, Marit A. Andreassen, Mads H.
Jørgensen, Henriette Faye-Schjøll, Petter Vermeli. Regi: Rolf Heim.
Musikalsk ansvarlig: Niels Søren
Hansen.
Fyllehumor som filter.
TERNING: TRE
Poesi med promille
Harryhumor og sceniske selvmotsigelser har for stor plass i Oslo
Nye Teaters teaterkonsert med Leonard Cohen-låter.
TEATERKONSERT: Situasjonen er en fest. Rettere sagt, et
fylleslag. Tre kvinner og tre menn (eller sju, om vi regner med firemannsbandet
som av og til også går inn i statistroller) synger Cohen.
Kjærlighetstema
Tekstlig har tematikken et fellestrekk: Det handler om
parforholdet, i alle dets faser og fasetter. Forelskelse, begjær, drømmer,
parfellesskap, løfter, løftebrudd, lojalitet, valg, utroskap, svik, tilgivelse,
brudd, forsoning. På ingen måte i den rekkefølgen, på ingen måte i noen
rekkefølge som kan oppfattes som kronologisk. Heller som en bunke øyeblikksbilder
satt sammen til en montasje.
Stort mer allment enn dette kan vel knapt tematikk bli. Betyr
det så at det er banalt? Den som kjenner Cohens presise poesi skulle ikke tro at
det var mulig. Men regivalgene trivialiserer. Altfor ofte undergraver
overtydelige humorgrep ordenes mer subtile ironi eller visdom. Like ofte sprer
motsetninger mellom tekst, tone og opptrinn tvil om hva som egentlig ønskes
uttrykt. Sangtekstenes egne minidramaer møter stadig konkurranse fra sceniske
virkemidler som trekker i helt andre retninger. Noen ganger har dette mening: I
«Hotell Papirvegg»/«Paper Thin Hotel», framført med et minibord som hotellvegg,
danner gapet mellom erklært følt og underforstått følt en selvtrøstende, høyst
troverdig kontrast. Andre ganger virker det bare tåpelig, som i det markante
skillet mellom Marit Adeleide Andressens inderlighet og Espen Beranek Holms klåfingrethet
i «Hymne»/«Anthem».
Stilvariasjon
Håvard Rem har gitt tekstene norsk språkdrakt, i all
hovedsak med god sangflyt og med Cohen-gjenkjennelig levende billedbruk og
nyanser. Melodioversettelsene er en annen skål. «Egentlig kunne han ikke fordra
Cohens musikk», står det om musikalsk ansvarlig Niels Søren Hansen i teaterprogrammet.
Det presiseres at han etter hvert har oppdaget at den er «fantastisk». Men de
musikalske arrangementenes emosjonelle høytrykk, samt avvik fra tekstlig tone, kan
tyde på at der ennå er en viss motvilje igjen. «Halleluja»/«-h» framføres
resignert, Lorca-gjendiktningen «Ta en vals»/«Take This Waltz» håpefullt. Stilvariasjonen
går fra gospel (Andreassen i en engasjert versjon av «På gjensyn, lille
venn»/«So long, Marianne») til hardrock på høyt volum.
Sangprestasjonene er naturligvis enda viktigere i en
teaterkonsert enn i annet musikkteater: Musikken utgjør en enda
større del av fortellingen. Ingen av de seks prøver å kopiere Leonard Cohens
stil og stemme. I stedet synger de som seg selv, eller rettere sagt, som sine
rollefigurer. Det er et teatralt pluss.
Premieren var på Oslo Nye Teater 16. september.
No comments:
Post a Comment