«Halve kongeriket». Det Norske Teatret. Av: Are Kalvø
(tekst) og Ingrid Bjørnov (musikk). Med: Niklas Gundersen, Charlotte Frogner,
Ola G. Furuseth, Bartek Kaminski, Judy Nyambura Karanja m.fl. Regi: Marit Moum
Aune. Musikalsk ansvarlig: Svenn Erik Kristoffersen.
Smart, morsomt, sosialt bevisst.
TERNING: FEM
Og hele moroa med
«Halve kongeriket» er en herlig helaften.
MUSIKAL: Knaggen er kronprinsbryllupet. Utgangspunktet er et
tankeeksperiment: Hva kunne ha skjedd om Haakon Magnus (Ola G. Furuseth) i
stedet for å gifte seg med en alenemor fra Sørlandet (Charlotte Frogner) hadde
valgt en av studiekameratene fra tiden i USA? «Halve kongeriket» presenterer
tre kandidater: Hillbillyhomsen fra bondelandet (Bartek Kaminski), ghettojenta
fra storbyen (Judy Nyambura Karanja) og den formuende frøkna uten skandaler å vedgå
(Julie Moe Sandø).
Informasjonsrikt
Resultatet er en livlig musikalsk komedie, som går bortenfor
ukebladromantikken og inn i kontroll- og konstitusjonskomiteen. Der sitter Anne
fra Søndre Gløpen (også hun spilt av Frogner), Torfinn fra Nordre Gløpen (Pål
Christian Eggen), Martin Kolberg (Niklas Gundersen) og andre innbitte
forkjempere for kjærlighetens vekstvilkår.
Teksten er skrevet av Are Kalvø, i gjenkjennelig
seriøs-tøysete stil, med øre for kongelige floskler, politikerpersonligheters
nøkkelfraser og folkedypets innbilt dype overfladiskheter. Musikken er skapt av
Ingrid Bjørnov, stil- og referansebevisst, fylt med miljømarkører som forankrer
de enkelte skikkelsene og deres identiteter.
Marit Moum Aune knytter sammen en mengde tråder til en
informasjonsrik forestilling, med et mangfold av blikkpunkter og underhistorier,
i en vrimmel av velkoordinert aktivitet. Dansescenene er narrativt bevisst
koreografert av Tomas Adrian Glans. I raskt tempo skifter skuespillerne mellom
roller. Politikerparodiene er freidige, de rojale kroppsholdninger perfeksjonert
karikerte.
Kongelig moro
Even Børsums scenografi, en multifunksjonell huskonstruksjon
som i ulike posisjoner inneholder så vel Stortinget som Oslo Domkirke, slottet
og universitetshybler i Berkeley, ser ut til å være bygget i nasjonalmaterialet
lyslakkert furu. Ingrid Nylanders kostymedesign er - i likhet med Bjørnovs
musikk - særdeles bevisst sosiale markører, og er i tillegg fleksibel nok til å
tillate raske rolleskifter.
For skuespillerne er «Halve kongeriket» tettpakket med
anledninger til å briljere både som komedieskuespillere og som sangere.
Typeforventninger florerer, men bruddene med dem er også mange nok til å gi
overraskende øyeblikk.
Det hele er kongelig moro, og konklusjonen er uunngåelig:
Størst av alt er kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Premieren var på Det Norske Teatret 4. september 2015.
No comments:
Post a Comment