«Kommentarfeltet». Trøndelag Teater, Trondheim Sinfonietta
og Trondheim Kammermusikkfestival. Av: Marianne Meløy (tekst) og Trygve Brøske
(musikk). Med: Trondheim Sinfonietta, Isa Katharina Gericke, Maija Skille, Torstein Fosmo og Andreas Elvenes
m.fl. Regi: Øyvind Brandtzæg. Musikalsk leder: Trygve Brøske.
Autentisk og gjenkjennelig.
TERNING: FIRE
Godt sett fra nettets nett
«Kommentarfeltet» byr på gjenkjennelig humor om internetts
parallelle virkeligheter.
KAMMEROPERA: Kommentarfeltskribenter og operasangere har en
ting felles: For å bli hørt går de til ytterligheter i sine uttrykk. I «Kommentarfeltet»,
en offline opera om onlinetilgangens feller, utnyttes ytterpunktene både i sang
og skrift.
Digital dumskap
Utgangspunktet er mangelen på digital dømmekraft, i dens ulike
former: Det selvtilfredse skrytet. De bitre utbruddene, både de villede og de villedede.
Skjellsordene og personangrepene, de rasistiske harangene. De ubegrunnede
påstandene. Den poserte - og den oppdiktede - ekspertautoriteten. De
ukontrollerbare digresjonene. Den overdrevne forventningen om å bli sett, forstått
og likt. Det lett misforståtte og det påstått misforståtte. Konkurrerende
avarter av trangsynthet. Iveren etter å være den som har rett. Ønsket om å leve
det liv på nett en ikke har tilgang til avkoblet, virkelighetsflukten. Den
private selvutleveringen.
Ekthet
«Kommentarfeltet» er godt observert, men ivrige nettbrukere
har lite nytt å lære. Forestillingen er tilsynelatende satirisk, men bare
tilsynelatende. Den er et virkelighetskonsentrat. Marianne Meløy har brukt
autentiske internettinnlegg som basis for sin tekst, justert for sangflyt. Hovedpersonene
er den entusiastiske mammabloggeren Eva (Isa Katharina Gericke) og hennes
naturromantiserende ektemann Tor (Andreas Elvenes), aggressive Hege-Mari (Maija
Skille) og påvirkelige Tim Arthur (Torstein Fosmo).
Trombonist Ole Jørgen Melhus opptrer som moderator - med kraftfulle
trombonestøt når skribentene går over sømmelighetens grenser - mens
støttesangerne May Kristin Svanholm Hegvold, Marit Johanne Nilsen, Trygve
Misvær og Endre Aaberge Dahl bidrar med koring og kortere kommentarer, i roller
som ulike nettaliaser - Tante Kristin, No Name og Barabas blant dem.
Temperament
Karaktertegningen er preget av etablerte ideer om de ulike
stemmegruppenes temperamenter, framhevet av Trygve Brøskes emosjonelt ledende,
tolkningsvennlige komposisjon, akustisk framført av Trondheim Sinfonietta. Musikken
understreker sopranens sprudling og syrlighet, mezzosopranens uberegnelighet,
tenorens lettbevegelighet og bassens fasthet. Hovedtrekkene i hver av de fire solistenes
roller passer disse profilene. Det innebærer også at de øyeblikk som bryter
rolleforventningene - som når bassen brumler «blinkesmiley» - har stor komisk effekt.
Den tilhører som vil være sikker på å få med seg alle
tekstens nyanser kan finne fullstendig libretto på nett: www.sprudlemamma.blogg.no.
Premieren var på Trøndelag Teater 22. september.
Premieren var på Trøndelag Teater 22. september.
No comments:
Post a Comment