Danser med Ibsen
Hos Ibsen beveger handlingen seg gjennom ord. Nå inntar
dansefeltet Ibsenutforskningen.
SIGNALER: Regissør Marit Moum Aune og koreograf Cina
Espejord har samarbeidet om Nasjonalballettens «Ghosts», der «Gengangere»
danses ut gjennom fortidsplan og nåtidsplan. Koreograf Sølvi Edvardsen har vært
sentral i utarbeidelsen av Akershus Teaters «En folkefiende», der menneskelige
motsetninger og kolliderende energier uttrykkes vel så klart gjennom
kroppsspråk som ord. I Torshovteatrets stumfilmmusikal etter det samme stykket er
gestiske personbeskrivelser styrende, og i «Svanhild», som Grusomhetens Teater
har tatt opp igjen under Ibsenfestivalen, skildres lammende konvensjoner
gjennom detaljerte fysiske mønstre.
INGUN BJØRNSGAARD har flere ganger brukt Ibsen som
inspirasjon for danseforestillinger: «Sjøen» med elementer fra «Fruen fra
havet», «Hedda» etter «Hedda Gabler», «Book of Songs» med henvisninger til «Når
vi døde våkner». I «Rotating Nora», som nylig hadde verdenspremiere på Dansens
Hus, danner skikkelser og situasjoner fra «Et dukkehjem» grunnlaget. Men
forestillingen er ikke en dansedramatisering av Ibsens tekst, heller en
meditasjon over tematikk og motiver i stykket, og over menneskenes egenskaper
og motivasjoner. Med det blir dansen en oppfordring til publikum om selv å
reflektere og å føle.
DANSEN KAN være ryddig historiefortelling, der formen forenkler
og effektiviserer innholdet. Intriger kan gjøres om til emosjoner. Ina Christel
Johannessens «Hedvig fra Vildanden», som ble skapt for Hong Kong-kompaniet CCDC,
og som besøkte Operaen som gjestespill i august, er et eksempel på denne
tilnærmingen. Risikoen er overforenkling, at Ibsens flertydighet reduseres til konkluderende
budskap. Men samtidig har dansen mulighet til å dvele ved øyeblikk, tilføre
detaljer, og returnere til temaer som den gransker fra nye vinkler. Dermed kan
den utdype perspektivene om hva som rører seg i en skikkelse. Dette er grep som
egner seg i møte med kjent materiale, der tilskueren selv har med seg en
grunnforståelse inn i salen før forestilling.
DE GANGENE Ibsen selv brukte dans i sine stykker - Noras
tarantella, Anitras møte med Peer - var det for å vise forskjellen mellom et
menneskes eget ståsted og måten samme menneske blir sett av andre. En kan
beskrive det som et brudd mellom fasaden og mennesket innenfor fasaden, eller som
avstanden mellom personen som subjekt og objekt. Dette er et tema både Ingun
Bjørnsgaard og Marit Moum Aune har vært opptatt av i sitt arbeid, og det er et
tema som egner seg for kroppsliggjøring.
Kommentaren sto på trykk i Dagbladets Signaler-spalte 22. september 2014.
No comments:
Post a Comment