«Hellemyrsfolket». Den Nationale Scene. Av Gunnar Staalesen (tekst), Julian Berntzen (musikk)
og Johan Osuldsen (sangtekster) etter Amalie Skram. Med: André Søfteland, Herborg
Kråkevik (alternerer med Kjersti Elvik), Idun Vik, Karoline Krüger, Gerald
Pettersen, Bjørn Willberg Andersen, Irene Waage, Wenche Kvamme m. fl. Regi: Johan Osuldsen. Musikalsk ansvarlig: Hans
Einar Apelland.
Sympati med
de elendig stilte.
TERNING: FIRE
Arvelig belastet
Med «Hellemyrsfolket» forsøker Den Nationale Scene å lage en
norsk «Les Misérables».
MUSIKAL: Fattigdommen er den sanne arvesynden.
Klassetilhørighet følger slekter gjennom slekters gang. Vilkår og
valgmuligheter avgjøres av mindre av vilje, enn av det sosiale sjikt den
familie du er født inn i hører til, dens penger og posisjon. Dette er det
sentrale budskapet i Den Nationale Scenes musikalversjon av «Hellemyrsfolket»,
der fire bind om fire generasjoner er blitt til tre timers musikkteater om tre.
Den sosiale bevisstheten er en sentral forutsetning for fortellingen. Den tilskuer
som ønsker seg større innsikt i enkeltpersonenes tanke eller valg, kan tilføre
den gjennom egen lesning.
Skjebne?
Slitet og strevet. Synden og skylden. Slekten og skjebnen.
Kan en frigjøre seg fra familiefortiden? Eller fra flaska? Er det verd å
forsøke?
Sivert Sjursen (André
Søfteland) - senere Sivert Myre - er gjennomgangsfiguren i DNS-musikalen,
fra barndom til død. Generasjonene før og etter ham danner en ramme rundt ham:
foreldrene Sjur Gabriel og Oline (som var hans besteforeldre i romanverket),
her spilt av Kristoffer Sagmo Aalberg og Irene Waage, og hans barn. spesielt
Fie og Severin, spilt av Idun Vik og Frode Bjorøy. Denne rammen viser at
historien gjentar seg gjennom generasjonene og at foreldrenes status hjemsøker barna.
Sivert er ingen Jean Valjean. Han bruker ikke sine sjanser
til å gjøre opp for sine synder. Kona Petra (Herborg Kråkevik, i en rolle der
hun skal alternere med Kjersti Elvik) er heller ingen Javert. Hennes
hevngjerrige bitterhet begrunnes gjennom hennes dype skuffelser.
Nyanser og referanser
Julian Berntzens musikk fungerer ofte mer nyanserende enn
sangtekstene som ledsager den. I melodiene utdypes motsetninger og drømmer.
Duetter kan bli til dueller - eller dialoger. Musikalsk (som scenisk) står
«Hellemyrsfolket» i dialog med «Les Misérables». Partier legger seg tett opp
mot tradisjonen eller Boublil og Schönberg, til tider med motiver, temaer som
rytmiske mønstre der inspirasjonen virker åpenbar, som «Tippe Tue», med ekkoer
fra Thénardiers tema. Men Berntzen har også lagt inn henvisninger til andre
deler av musikalhistorien, og dem finner vi også i koreografi og kostymer. I en
sekvens vekker musikalsk stil, hatter og koreografi assosiasjoner til «My Fair
Lady». Også den, en klassiker om en klassereise.
Tine Schwabs bybevisste scenografi utnytter vertikalene og skaper byrom som åpnes og lukkes, på samme måte som muligheter åpnes og lukkes for aktørene.
Tine Schwabs bybevisste scenografi utnytter vertikalene og skaper byrom som åpnes og lukkes, på samme måte som muligheter åpnes og lukkes for aktørene.
Gir så «Hellemyrsfolket» et skarpere bilde av sosiale mekanismer
enn av menneskeskjebner? Ja og nei. Den episke familiesagaen er en form som
egner seg for å tydeliggjøre mønstre i historien, og så skjer også her. Men det
framgår samtidig at personers handlingsrom og -valg ikke alltid er avklart en
gang for alle. Sluttscenens oppgjør antyder framtidshåp, tross all Skrams
nådeløse naturalisme.
Premieren var på Den Nationale Scene 13. september 2014.
No comments:
Post a Comment