«En folkefiende». Torshovteatret/Nationaltheatret. Av: Henrik Ibsen (tekst) og Simon Revholt
(musikk). Med: Bernhard Arnø, Christian Skolmen, Anne Marie Ottersen, Terje
Strømdahl, Lasse Lindtner og Julie Støp Husby. Musikere: Simon Revholt, Per
Christian Revholt og Ket Iren Lødemel. Regi: Petter Næss. Musikalsk ansvar: Simon
Revholt.
Grafisk utmeislet bevissthet.
TERNING: FEM
Lekent laboratorium
Historien er forenklet, virkemidlene er avanserte og lekne,
i Torshovteatrets musikalske «En folkefiende».
MUSIKAL: Musikklabs uttalte mål er å forske på musikken i
teatret og teatret i musikken, men «En folkefiende» er et forskningsprosjekt i
langt mer enn lyd. Visuelt, scenisk og musikalsk er forestillingen preget av en
sikker formbevissthet.
Essens
Dialogen er redusert til en essens, dels formidlet gjennom
stumfilm-aktige bokstavprojeksjoner, dels formidlet gjennom uttalte ord. På
begge nivåer har den utvalgte teksten preg av slagord.
Skrifttyper signaliserer stemningsskifter, understreker og
motsier budskap, og varsler at Milja Salovaara, som har ansvar for scenografi,
og Torbjørn Ljunggren, som har ansvar for videodesignen, må ha samarbeidet
ualminnelig tett med dramaturg Njål Helge Mjøs og regissør Petter Næss. Hvilke
enkeltord som forstørres, hvilke som krympes og hvilke som flimrer raskt forbi,
understreker alltid budskapet bak budskapet.
Det samme gjelder musikkens lydliggjøring av forskjellen
mellom uttalt tekst og underforstått tekst. Simon Revholts musikk danner en
ramme rundt scenestrukturen, og han og hans far Per Christian Revholt fungerer
som duellanter ved tangentene, med konkurrerende melodilinjer, rytmer og tempo
som våpen i en kamp om definisjonsmakten. Andre lydeffekter, så som skrivemaskinlyder
i en rytmesekvens, fungerer både som stemningsskapere, miljømarkører og
erstatninger for Ibsenske replikker.
Klarhet
Skuespillet er like grafisk utmeislet, med gester og mimikk
lånt fra stumfilmuniverset, pantomimen og melodramaet. Familie- og
samfunnsdynamikk endres raskt og ofte, og ensemblet opptrer med presis timing. Underveis
har Næss & co mye moro med skurke- og heltekonvensjoner, og Terje
Strømdahls redaktør Hovstad viser seg å være minst like mye av en motstander
for Tomas Stockmann (Bernhard Arnø) som hans bror byfogden (Christian Skolmen).
Leken virkemiddelbruk står aldri i veien for tydelighet i typetegning
eller framstilling av maktbruk og -misbruk, selv ikke når stumfilmens slapstickvirkemidler
kontrasteres mot nåtids-nettslang som «YOLO», «LOL» og «OMG», med # og
nyhetsstrømmers kontinuerlige oppdateringer. Slike konvensjons- og formbrudd
styrker formbevisstheten ytterligere og fungerer dessuten som en understreking
av hersketeknikker, og av maktmenneskers evne til å skalte og valte med
regelverket.
Den stiliserte mellomkrigsestetikken gir ekstra vekt til
begrepet «den kompakte majoritet» og ekstra tyngde til avis-layout-begrepet
«krigstyper».
Premieren var på Torshovteatret 7. september 2014.
No comments:
Post a Comment