Wednesday, December 17, 2014

September: Ideer-artikkel om middagsteater/Wallmans Salonger


Når danskebåten legger til land - for godt

Wallmans er det skandinaviske eventmarkedets flaggskip.

MIDDAGSSHOW: Sist jeg så Kristian Larsen spilte han rollen som Marius i Hålogaland Teaters versjon av «Les Misérables». Nå står han foran meg og spør hva jeg vil ha å drikke, og om jeg har noen matallergier.
27-åringen, som er utdannet ved Bårdar og også har spilt roller i «Evita» og «Spelemann på taket» i Kristiansand, er showkaptein på Wallmans Oslo, der han jobber på tredje året. Med seg har han et lag av unge talenter fra Norge, Sverige og Storbritannia.

BÅRDAR-UTDANNEDE Alexander Langset så vi sist i «A Chorus Line» på Chat Noir i vår. Bårdar-utdannede Meriam Grace De Guia Warren var med i Stefan Herheims versjon av «Salome» på Den Norske Opera. Bårdar-utdannede Line Schaug var med i «Grease» i Oslo Spektrum.
Andre er nye i Norge: Elin Tossavainen fra Haparanda har studert ved musikkakademiet i Umeå, Elisabeth Balogh og Emilie Larsson gikk begge på Balettakademin i Göteborg, mens Malin Brudell studerte ved Musikkhøgskolan i Piteå med etterutdanning fra Musicians Institute i Hollywood. Waliseren Barry Dodd har danseutdanning fra Pineapple Dance Studios i London og Gemini Ballet Academy i Wales, og har også vært med i ensemblet til «Billy Elliot» i London. Niklas Lundström spilte i sommer Romeo på Bohus Fästning i Göteborg.
Flere i staben - Dodd, Tossavainen, Lundström, Schaug, Larsen, Brudell - har erfaring også fra andre middagsshowkonsepter, som Color Line, julebordshow i Tyskland, charterhoteller på Kreta, Lanzarote og Kypros, eller fra andre Wallmansavdelinger enn den i Oslo.

WALLMANS-KONSEPTET er likt i alle Wallmans salonger, i Stockholm, i Oslo, i København, i Sälen og i Åre. En Wallmans-entertainer opptrer som servitør og artist i ett, og serverer underholdning mellom middagsrettene - eller omvendt. Julebordstida er naturlig nok høysesong, men på Wallmans kan julebord feires nesten hele året. Ved showstart ønskes bedrifter velkommen med navn på storskjerm, og kan applaudere seg selv. Velkommen til Deloitte. Velkommen til Ahlsell Bergen. Velkommen til Lillian Bikset & Co.
Høstens forestilling - «Miracles» - er Wallmans femtende norske. Noen av showene har vært bygd om temaer eller kjente artister, som Elvis eller ABBA. «Miracles» er mer generell, en sangkavalkade som samler hitlåter fra de siste førti år. De musikalske ingrediensene er pakket inn i en scenisk ramme full av velprøvde effekter, og scenografi og kostymer tilhører en krysning av nattklubb- og danskebåtstil. Harryfaktoren er så høy at den nesten er selvironisk. Maten er til gjengjeld mer av en overraskelse. Høstens meny er en forundringspakke der retter røpes underveis. Den som er allergisk eller som av andre grunner ikke vil ha spesielle råvarer blir bedt om å opplyse om det, og får servert alternativer. Spiser du ikke svin kan du få torsk i stedet.

NØYKTIG HVOR STORT det norske eventmarkedet er, er umulig å fastslå. Noen av aktørene er små - kulturarbeidere med egne firmaer - og de kombinerer ikke sjelden eventoppdrag for næringslivet med mer kunstnerisk orienterte prosjekter på egenhånd eller sammen med andre. Managementbyråer som Stand Up Norge, Kjentfolk AS eller Stageway formidler artister både til eventmarkedet og til andre forestillingskonsepter. Hoteller, danskebåter og Kielferger tilbyr middags- og kveldsshow som tilleggstilbud til transport og overnatting. Men uansett hvordan en måler er det ingen tvil om at Wallmans er en storaktør. Etter at den norske avleggeren av den svenske showsalongen åpnet i Oslo i 2000, har mer enn 600 000 gjester besøkt lokalene ved Akerselva. Årlig besøk ligger nå mellom 35 og 40 000, og i fjor kunne Wallmans Oslo rapportere om at omsetningen året før nærmet seg 50 millioner kroner. Med plass til 670 besøkende i slengen er det gamle spinneriet, som en gang sysselsatte rundt 1500 industriarbeidere, blitt et symbol på en ny industri: Underholdningsindustrien. Også før Wallmans flyttet inn hadde stedet en historie i bransjen. På 1980-tallet ble de samme lokalene brukt av Gino Valente i hans showrestaurant Mølla. På 1990-tallet gjorde TVNorge sine «Casino»-innspillinger her.

KOMMERS? Ja, selvfølgelig, det skal være enkelt å forholde seg til både show- og matmeny et sted som dette. Men det er ikke umulig å skape kunst av middagsteater, om det er det en vil. Da Londons Royal Court gjorde et forsøk i fjor, med «Gastronauts» av April De Angelis og Nessah Muthy, var intensjonen å problematisere matsminke, miljøspørsmål i matproduksjonen og fordelingstematikk. Helst skulle tilskuerne miste appetitten og dytte vekk fatet foran seg minst en gang underveis. Slikt går man ikke til Wallmans, Stena Line eller Color Line for å oppleve. En skal ha et nokså passivt kultursyn, og trolig også være tilsvarende uvant kulturbruker, for å se kunstneriske ambisjoner i showet. Danserutinene består av velkjente mønstre. Låtutvalget - stort sett av typen kjente og kjære coverlåter, så som «Too Much Love Will Kill You», «The Final Countdown», «Forelska i læreren» - ville ikke skilt seg ut på P4.
Kreativitet er ikke ordet. Men kreativitet er heller ikke målet. Hensikten er å gi gjestene en trivelig kveld der underholdningsinnslagene fungerer som mellomretter, og artistkvaliteter er der ingen mangel på. Wallmans servitørartister er kompetente servitører, kompetente sangere og kompetente dansere. Flere av dem er multiinstrumentalister.

WALLMANS ER EN god skole. Kanskje ikke først og fremst i sang eller dans, for det forutsettes det at de ansatte mestrer fra før. Men den som ikke allerede har arbeidsdisiplin eller forståelse for hvor viktig det er å holde et tidsskjema utvikler det fort i en jobb som denne. Snobberi får en pent legge fra seg ved døra. Denne erfaringen er nyttig også i andre deler av showbusiness. Den artist som har erfaring fra middagsshowmarkedet har dokumentert sin ståpåvilje, sin energi og sin fleksibilitet. Her blir en ikke lenge om en er arbeidssky eller redd for å ta i et tak. Wallmansstaben er underholdningsbransjens fotsoldater, med evne og vilje til å sprudle på kommando, fem timer i strekk, like blide og like profesjonelle om de bærer serveringsbrett eller om de synger «Another One Bites the Dust».
Musikalekteparet Maria Haukaas Mittet og Hans Marius Hoff Mittet har begge to arbeidet her. Reidun Sæther, som var «Spamalot»s Lady of the Lake og som nå er TV-aktuell i NRKs «Stjernekamp», har jobbet her. Nina Dehle, som nå er på Norgesturné med «Jeppe»-musikalen, har jobbet her.
Ingen bør bli fryktelig overrasket om de snart skulle komme til å se Malin Brudell, Kristian Larsen eller Elisabeth Balogh på andre norske scener heller.

Artikkelen sto på trykk i Dagbladet 30. september 2014.

No comments:

Post a Comment