«Inntrengerne». Teater Innlandet. Av: Mikkel Bugge. Med: Jo Adrian Haavind, Ester Grenersen og Duc Mai-The. Regi: Gard Eidsvold.
Sivile tap til teatervinning.
Viktig virkelighet
Teater Innlandets «Inntrengerne» er vesentlig, virkelighetstro teater om de krigsskader som rammer hjemmefronten.
TEATER: Hun - spilt av Ester Grenersen - er lærer, en kvinne
som hater krig og elsker en kriger. Han - spilt av Jo Adrian Haavind - er
krigeren. De er begge hovedpersoner, på hver sine måter. Hun har mest tid alene
på scenen. Han gjennomgår den største utviklingen.
Scener fra et ekteskap
Gjennom scener fra et ekteskap, i fellesskap og adskillelse,
synliggjør Grenersen og Haavind en lang rekke vonde problemstillinger norske
krigsveteraner og deres nærmeste stadig må forholde seg til. Kommunikasjonen og
kommunikasjonssvikten. Avstanden. Savnet og ensomheten. Forventningene.
Frykten. Behovet for å vise seg sterke for hverandre, og behovet for å tillate
seg å være svak. Haavinds Thomas reiser spørsmålet om det er mulig å beholde
kjærlighetsevnen når en lever et liv der det er nødvendig å distansere seg, bak
forsvarsverker, i konstant beredskap. Grenersens Line er en påminnelse om det
mot som skal til for å leve sitt liv når en ikke vet om den nærmeste lever
eller dør.
Rolleskikkelsene framstår begge som komplekse personer. De
bruker begge direkte språk, men ingen av dem reduseres til polemikk. Humor er
ofte vist som mestringsmekanisme - og personlighetstrekk. Verken i tekst eller
regi tar «Inntrengerne» stilling til hvem av de to rollefigurene som har den
«riktigste» virkelighetsoppfatningen eller hvem som fortjener den største
sympatien. Trioens tredjemann, afghaneren Ahmed (Duc Mai-The), alliert, fiende,
innbygger, flyktning, venn, ny kjæreste eller potensielt sjalusiobjekt, er
heller ikke skapt for å båssettes. Er han et minnebilde, en symbolsk
representasjon, ett spesifikt individ, flere konkrete personer? Alt er mulig.
Flere virkeligheter
Forestillingen veksler mellom ulike virkelighetsplan. Fortid
blandes med nåtid, nåtid med framtid. Brukte muligheter, tapte muligheter og
ubrukte muligheter eksisterer side om side. Minner og ønskedrømmer skifter
plass. Hvilke replikker som er tale og hvilke som er tanke, hvilke scener som
er ment som realistisk gjengivelse og hvilke som er ment som fantasier, fram-
eller tilbakeblikk, er ofte åpent for tolkning. Lyssettingen - ofte grell,
kald, utleverende - signaliserer skifter, men danner ingen mønstre for hvordan
scenene skal forstås.
Forvirrende blir det aldri. Det er heller slik at Mikkel
Bugges tekst og Gard Eidsvolds regi klargjør hvor frustrerende motsetningsfylt
livet kan være, for de mennesker som skal veksle mellom krig som hverdag og
hverdag som fred. Som i scenen der Jo Adrian Haavind bytter fra hjemmeklær til
soldatuniform, og hans Thomas samtidig går fra kjæresterolle til profesjonell
yrkesutøver. I slike liv finnes ikke enkle løsninger, og det later heller ikke
«Inntrengerne» som om det gjør. I stedet bygger den forståelse for situasjonene,
gjennom talende, velvalgte detaljer, fulle av troverdighet og gjenkjennelighet,
men uten klisjeer.
Forestillingen hadde premiere 25. september 2014. Anmeldelsen er skrevet ut fra forestillingen 29. september.
No comments:
Post a Comment