«Norsk reisning», Riksteatret. Av: Kjetil Indregard (tekst), Atle Halstensen (musikk) og Karianne
Jæger (musikk). Med: Espen Beranek Holm, Elisabeth Moberg, Sondre Krogtoft
Larsen, Ingeborg Mohn-Reinaas, Monica Hjelle, Charlotte Øverland Våset, Hina
Zaidi, Elias Holmen Sørensen, Johannes Winther Farstad, Teodor Janson, Kay
Hartvigsen (musiker). Regi: Kim Sørensen. Koreografi: Jan Ivar Lund. Musikalsk ansvar: Atle
Halstensen.
Underholdning i overflod.
TERNING: FEM
Folkelig fornøyelse
Riksteatrets «Norsk reisning» leter etter den norske
folkesjela, og finner den et sted mellom viking og veiking.
MUSIKAL: Vulgærhumoren møter «Hallo i uken»-stilen i «Norsk
reisning». Satiren er av det lettfattelige slaget, og selvkommenteringen er
like åpenbar. Noen vil nok mene at begge deler er i overkant tydeliggjort. Men ingen
trenger å kjedes av forestillingen. En overskuelig struktur - tenk rebusløp -
rammer inn uforutsigbare enkeltscener, som forundringspakker en kan se formen av,
men som en ikke aner hva vil inneholde.
Historisk kavalkade
Handlingen dreier seg om en jakt på den norske folkesjela, i
form av en kavalkade gjennom Norgeshistorien. Virkemidlene er generelt noe
kavalkadiske, plukket herifra og derifra, med rause mengder henvisninger til
brede kulturuttrykk før og nå. Langt fra alle referansene er norske, noen er
svenske, og mange er amerikanske: «Star
Wars», «Terminator»-filmene, «Skal vi danse», vømmølmusikk, folkedans og
filmavisen, «Pompel og Pilt», «Idol»-lignende talentkonkurranser og Disneys
«Snøhvit», for å nevne noen få fra et enda større utvalg.
Musikken
kombinerer kjente melodilinjer og -motiver med andre, kontrasterende
melodilinjer og -motiver. Ett musikkarrangement trekker «Du gamla du fria» i
retning av «The Star-Spangled Banner». Ett annet framhever egenarten i vår egen
nasjonalsang. Nasjonal billedkunst refereres, et ikonisk platecover gjenkjennes,
koreografi (ved Jan Ivar Lund) hilser blant annet til Jerome Robbins, tverking
møter halling, og Jørn Hoel møter nordnorsk fiskervise. Dialektbruken tilhører
også kavalkaden, og i den, som det høver seg et riksteater, kommer hele Norge
med.
Personer
Også
persongalleriet er bredt sammensatt. Sissel Kyrkjebø (Elisabeth Moberg)
er en figur, Jan Thomas (Sondre Krogtoft Larsen) er en figur, Roald Amundsen (Monica
Hjelle) er en figur. Alle utsettes de for vennlig harselas, tildelt pussige
sider de genuine personene neppe ville kjent seg igjen i, samtidig som det
fremgår hvorfor de også kan sees som norske idealer. Skuespillerne, med unntak
av tre, veksler mellom ulike roller og oppgaver som musikere, og både scenograf
Gjermund Andresen og kostymedesigner Milja Salovaara ser ut til å ha hatt mye
moro på jobben. Henrik Wergeland (Espen Beranek Holm) er en gjennomgangsfigur, som
til dels smålig, selvdiggende og forholdsvis fordomsfullt nasjonalikon, men
størst roller har «de to vanlige ungdommene» Ida (Hina Zaidi) og Kristian
(Elias Holmen Sørensen), som må finne ut om det går an å være bortskjemt
nordmann og fortsatt ha to i seg.
Konklusjonen skal ikke røpes her, men det er ikke utenkelig
om et flertall av tilskuerne både vil lære litt norgeshistorie, og forlate
teatersalene landet over bittelitt mer fornøyde med å være norske.
Premieren var på Riksteatret 4. september 2014.
No comments:
Post a Comment