«Billy Elliot». Folketeateret. Av: Elton John (musikk) og
Lee Hall (tekst), oversatt av Inger Andersson Hancock og Atle Halstensen. Med:
Kevin Haugan, Hilde Lyrån, Nils Ole Oftebro, Janny Hoff Brekke, Benjamin
Helstad m.fl. Regi: Linn Olsen. Musikalsk ansvarlig: Atle Halstensen.
KOMMENTAR: Danseenergi og druknet sang.
TERNING: FIRE
Kraften i en drøm
Dansen har hovedrollen i «Billy Elliot», en energisk
forestilling med mål om å inspirere.
MUSIKAL: Filmen kom først, i 2000. London-musikalen så, i
2005. Norges «Billy Elliot» er den første «Billy»-forestillingen utenfor
Storbritannia som ikke er en ren kopi av den nevnte. Oslo-versjonen oppleves
like fullt som tro mot London-utgaven i form og innhold.
Gruvegrått
Handlingen er lagt til 1984 og 1985. Margaret Thatcher er
statsminister, og hun er inderlig forhatt. Nordengelske gruvearbeidere - blant
dem, Billys far og bror - streiker. Billy tar boksetimer, men oppdager fort at
han heller vil danse ballett. En pysesyssel, mener far og bror. Men snart skal
både Billy og omgivelsene få oppdage at det finnes mange ulike måter å være
tøff på.
Tomas Adrian Glans' koreografi legger seg nær Peter Darlings
originalkoreografi i mange av sekvensene, men har også tilført godt med egne
ideer. Grunntanken ser ut til å være et ønske om å skape mønstre i kaos - og
samtidig bryte opp og levendegjøre mønstre gjennom å tilføre dem elementer av
kaos. Det spesifikt guttaktige fremheves, og dreiescenen brukes med god
virkning. Ofte har dansescenene en overskridende, inspirerende styrke i seg.
Scenografisk oppleves Oslo-løsningene som selvstendige.
Maria Ducasse bruker ofte gruvegrå fargetoner i sin skildring av gruvebyen, med
drypp av farger (det siste ofte gjennom Christina Loverys kostymer) for å minne
om menneskelig individualitet og fellesskap.
Fellesskap
Det menneskelige fellesskapet er også vektlagt i historien,
der en ensom drøm blir det som knytter et større fellesskap sammen i
inspirasjon, når alt annet er krisetungt og vanskelig. «Billy Elliot» handler jo
ikke bare om å finne seg selv gjennom å finne ut hva en liker og hva som er
viktig for en, men også om å finne fram til aksepten for de andre.
Janny Hoff Brekke og Jan Martin Johnsen får maksimalt ut av
sine birollefigurer, men vi kunne ha ønsket oss enda litt mer nyansering i
motsetningene (og kanskje enda mer i likhetene) mellom Hilde Lyråns fru
Wilkinson og Nils Ole Oftebros pappa Elliot. Sistnevntes slitne gruvearbeider
er likevel rørende i sin kamp for å finne tilbake til pågangsmotet. Oftebro
synger som en knekket mann, men er også troverdig når han graver dypt i eget
sinn for å finne fram til et framtidshåp for seg og sønnen.
Sangtekstene forsvinner i litt for stor grad i rytmetung
musikkmiks. Ettersom de britiske originaltekstene formidler mening på poengtert
og velformulert vis, blir dette et tap og et savn, og det forsterkes når de av
sangene som har mer vokalvennlige musikkarrangementer (så som mammas sang, pappas
sang, Billys «Elektrisitet» og finalen) også virker kompetent gjendiktet.
Forhåpentlig kan dette justeres i løpet av spilleperioden, slik at også
sangscenene kan gi mer av den åpenbart ønskede inspirerende kraften.
Premieren var på Folketeateret 18. september 2014.
No comments:
Post a Comment