«Jeppe». Det Norske Teatret. Av: Lothar Trolle etter Ludvig
Holberg, oversatt av Carl Morten Amundsen. Med: Kyrre Hellum, Glenn André Kaada, Nina Woxholtt, Randolf Walderhaug, Trini
Lund og Øyvin Berven. Regi: Uwe Cramer.
Lattervekkende, effektivt og dypt pessimistisk.
Satirisk svartsyn
Ufriheten er miljø, motiv og moral i Det Norske Teatrets
nygamle «Jeppe».
TEATER: Jeppe (Kyrre Hellum) er ikke bare ufri i sin tørst.
Han er ufri under sin kone, ufri under sine egne svakheter, ufri under sin egen
avmakt og ufri i det samfunn han lever i. Det finnes ikke håp og det finnes
ikke flukt.
Lothar Trolle og Uwe Cramers versjon av «Jeppe» er dypt
pessimistisk teater. Samtidig er det lattervekkende, effektivt og skarpt.
Teatermarkører
Da Trolle skrev sin versjon av «Jeppe», ble den oppfattet
som en kommentar til det kommunistiske Øst-Tyskland han levde i. Holbergs navn
på pisken, Mester Erik, ble endret til Onkel Erich, og forstått som en
henvisning til Honecker. Stykket ble ikke oppført.
Når det nå blir det har fornavnet (denne gang tilhørende en
batong, som fortsatt blir omtalt som pisk) fått enda en oppdatering, med
henvisning til teatersjef Ulfsby. Det er betegnende, for hele teatret er en
scene. Noen av kostymedetaljene peker mot det militære, men miljømarkørene - i
den grad de finnes, på sparsomt utstyrte Scene 3 - tilhører teaterrommet, den
konstruerte virkelighet. Vekten ligger på rollespillet innenfor rollespillet,
og på (den spilte, påtatte) motstanden mot å innta de roller man har fått
tildelt. Forbindelseslinjene til «Hamlet» på Scene 2 er flere, og de påpekes
også i teksttilpasningene, men «Jeppe»s motløshet er ikke individets, men
samfunnsborgerens.
Despotmetafor
Framføringsstilen er postdramatisk selvkommenterende. Ofte
henvender skuespillerne seg direkte til publikum. Metanivåene er mange, og
spillestilen veksler mellom innlevelse og ironisering over innlevelsen, i
hyppige brudd som tjener til å understreke nettopp rollespillet,
manipulasjonen, de styrte vilkårene, Jeppes og hans medborgeres ufrihet. De er
deltakere i noen andres spill.
Glenn André Kaada spiller Ludvig Holberg, dramatikeren som
instruktør og som despot-metafor. Kyrre Hellums Jeppe er den knekte opprører,
han som ikke gjør opprør, fordi han vet det ikke er noen vits. Rusen er den
eneste fluktruta han har tilgjengelig. Manipulasjonen han utsettes for kan han
ikke velge vekk. Dette er dystopisk komedie, der pessimistisk, tragisk
absurditet er det som gjør humoren effektiv.
Premieren var på Det Norske Teatret 16. oktober 2014.
No comments:
Post a Comment