«39 trinn». Stavangeren. Av Patrick Barlow etter John
Buchan, oversatt til norsk av Ketil Kolstad. Med: Marianne Holter,
Pål Hjelm, Pål Mangor Kvammen og Ole Alexander Mæland. Regi: Torfinn Nag
Trinnvis latterrakett. TERNING: FEM
Tempo til 1039
«39 trinn» er en kjærlighetserklæring til teatrets fantasi.
TEATER: På en og samme tid er «39 trinn» en hyllest til og
en harselas med teatrets velkjente og velbrukte virkemidler. Den er en
kjærlighetserklæring til den fantasi utøvere og tilskuere er enige om å anvende
i teaterrommet, og en pastisj over fortidige publikumsfavoritter.
Sjangermøte
Tempoet er farsens, med stadige skift. Plottet tilhører
agent- og kriminalfilmen, fra den tid det fortsatt ble skrevet med «inal», med
et slektskap til hørespillet (tenk «Dickie Dick Dickens» og hans brødre i ånden)
og til film noir, med tegneserieslemme skurker fra fremmede makter, billedskjønne
heltinner med mot i brystet, og helter med store drømmer og mer flaks enn vett.
Helst burde vel oppsetningen vært spilt i svart-hvitt, men
DÉT er en foreløpig uutforsket teatermulighet. Skjønt, i en skyggespillsekvens
i det skotske høylandet nærmer vi oss stumfilmlerretets gråtoner.
Typer og tupper
Situasjonsbetinget typetegning, forankret i små individuelle
eksentrisiteter, outrerte geberder og små sære gester som forflytter seg fra en
figur til en annen er et kjennetegn. Ole Alexander Mæland spiller
gjennomgangsfiguren Richard Hannay, med blyantsmal bart og en potensielt
betydningsfull melodi på hjernen. Marianne Holter har tre mellomstore kvinneroller,
en bitteliten jenterolle og en enda mindre mannsrolle, mens oppsetningens
Pål og Pål, det vil si Hjelm og Kvammen, veksler mellom et femtitall skikkelser
i hurtig tempo. Noen av skikkelsene kan karakteriseres som «roller», men de
fleste er «typer», og noen er til og med «rekvisitter». Ofte er kostymeskiftene
mellom skikkelser så enkle som hattebytter, noen ganger fullt synlige for
publikum. Andre ganger hører løspupper og parykker med. Det hele er nøye
planlagt og presist timet, men entusiastisk framførelse gjør at det likevel
virker lekent og spontant.
Moro-mål
En nostalgisk uskyld ligger over «39 trinn», et inntrykk som
forsterkes av utkledningsgleden, så typisk for barne-, revy- og amatørteatret.
Forestillingen gjør seg flittig bruk av sceniske spesialeffekter, stemningssignaliserende
lydeffekter, melodramatisk posering, dramatisk betonet ansiktsmimikk, karikert
stemmebruk (jada, talefeil og «rare» dialekter er inkludert), overlagte «tabber»,
kreative kostymeknep og ironiske illusjonsbrudd. Sistnevnte er ikke av typen «fremmedgjøring
á la Brecht», snarere av typen «tryllekunstneren avslører sine kollegers
hemmelige triks». Skamløse repetisjoner, enkle ordspill og scenografiske
snarveier bidrar til moroa. For moro er det.
«39 trinn» er uten annet formål enn å underholde. Det er et
mål som oppfylles til fulle.
Premiere var på Stavangeren 22. januar 2014.
No comments:
Post a Comment